YAMAHA mendedahkan Niken pada Pameran Motor Tokyo 2017, sekali gus mengesahkan kelibat motosikal tiga roda itu kepada umum. Butiran enjin yang diambil daripada MT-09 agak tidak terperinci.
Namun, apa boleh dimaklumkan, model pelik ini menggunakan enjin 3-silinder, 847cc yang sama seperti MT-09 dan suspensi belakang gaya-basikal. Suspensi depan pula sama seperti skuter Tricity dengan dua kaki fork yang memegang roda depan bersaiz 15-inci.
Yamaha menggambarkan NIKEN sebagai jentera Leaning Multi-Wheeler (LMW) bersesaran besar yang dikuasakan enjin 3-silinder sebaris dengan penyejukan cecair. Model ini dilengkapi teknologi LMW untuk mengurangkan kesan perubahan persekitaran tunggangan dan memberikan lebih rasa kestabilan ketika melayan selekoh.
BACA >>> 'Ninja Kaki Tiga' aka Yamaha MWT-9 Bakal Debut di Tokyo!
Niken juga mampu memberikan prestasi cemerlang untuk tunggangan sporty dan bersemangat atas pelbagai permukaan jalan dan keupayaan meredah selekoh demi selekoh jalan. Rekabentuk badan menggunakan sepenuhnya mekanisme suspensi gantungan depan yang tidak pernah diperkenalkan pengeluar lain sebelum ini.
Bersama roda depan 15-inci dan fork terbalik (USD) tiub-dual, Niken secara visual berjaya menyerlahkan prestasi sporty, termasuk rasa dan rupa berkualiti tinggi.
Berikut spesifikasi ringkas tentang NIKEN:
Panjang x Lebar x Tinggi: 2,150 mm x 885 mm x 1,250 mm
Enjin: 4-lejang, DOHC, 4-injap, penyejukan cecair
Aturan Silinder: 3-silinder sebaris
Sistem Bahan Api: Suntikan Bahan Api
MAMPUKAH PEMANDU KERETA MENUNGGANG?
Apa paling ketara tentang Niken ialah kelebaran. Di banyak negara, saiz sedemikian membolehkan pemegang lesen kereta menunggang jentera tiga tayar ini tanpa perlu mengambil lesen baharu. Di Britain misalnya, mereka berusia 21 tahun ke atas yang memiliki lesen memandu penuh boleh saja menunggang Niken dalam apa saja kuasa dan kapasiti enjin.
BACA >>> Bagaimanakah Yamaha Niken 'Layan Corner'?
Jika mampu memasuki pasaran tersebut, Yamaha sebenarnya sedang menyerang kelompok pembeli baharu yang mahu merasai pengalaman bermotosikal tanpa perlu bersusah payah mengambil lesen baharu, atau khas buat mereka yang 'gayat' menunggang jentera dua roda.
Leave a Reply