SELEPAS tujuh tahun menyepi, Nissan Leaf kini kembali dengan rekabentuk dan trenkuasa serba baharu yang dinaik taraf. Bersedia dilancarkan menjelang Pameran Motor Frankfurt 2018, Leaf (2018) dijangka berada di pasaran Jepun seawal Oktober nanti sebelum disusuli Amerika Syarikat (AS), Kanada, dan Eropah pada harga sebelum insentif bermula AS$29,990 (RM127,322).
Leaf (2018) dikuasakan pek bateri litium-ion 40kWh yang dipadankan bersama motor elektrik berkuasa 147hp dan tork 320Nm. Menurut Nissan, unjuran anggaran-EPA di AS adalah pada 241km, manakala dibawah ujian Eropah, sekitar 378km.
Tempoh mengecas mengambil masa 16 jam menerusi plag 3kW, dan 8 jam (plag 6kW). Leaf (2018) turut menyokong fungsi pengecasan pantas yang mampu mengecas bateri hingga 80 peratus dalam tempoh 40 minit.
TEKNOLOGI TERMAJU
Model kenderaan elektrik (EV) itu turut menampilkan beberapa teknologi termaju yang tiada pada pesaing lain, dipanggil ProPILOT, iaitu teknologi pemanduan autonomi lorong-tunggal. Sistem tersebut secara automatik mengawal jarak dengan kenderaan hadapan pada kelajuan antara 30kmj dan 100kmj, termasuk mengekalkan kedudukan kereta di tengah lorong jalan.
Jika diperlukan, sistem tersebut juga mampu menghentikan Leaf sepenuhnya, manakala satu sentuhan mudah pada pendikit akan mengaktifkan semula ProPILOT. Teknologi berkenaan turut memuatkan fungsi parkir autonomi yang menggunakan 12 sensor ultrasonik sekeliling kereta untuk memudahkan pemandu memarkir kenderaan mereka.
TIADA LAGI REKAAN PELIK
Antara tambahan lain ialah teknologi e-Pedal yang ditawarkan sebagai ciri standard. Teknologi tersebut membolehkan pemandu memecut, menyahpecut, berhenti dan mengawal kereta menggunakan pedal minyak. Menurut Nissan, tetapan pedal tunggal boleh digunakan pada kadar lebih 90 peratus bagi purata keperluan seseorang pemandu.
Antara ciri teknologi lain ialah Intervensi Lorong Pintar (ILI), Amaran Keluar Lorong (LDW), Brek Kecemasan Pintar (IEB), Amaran Titik Buta (BSW), Pengecaman Tanda Trafik (TSR), Amaran Trafik Lintas Belakang (RCTA) dan Monitor Papar Keliling Pintar (IAVM).
Sementara itu, rekabentuk luaran dan dalaman direka berbeza berbanding model lama yang diperkenalkan pada 2010. Tiada lagi rekabentuk EV pelik, sebalik Leaf (2018) menampilkan banyak garis badan halus yang dipadukan dengan rekaan serba matang. Antara rekaan paling menonjol ialah lampu utama dan belakang baharu, gril depan tersendiri dan pilar-C tipis.
Leave a Reply