
MALAYSIA Airports Holdings Bhd (MAHB) kini bekerjasama rapat dengan Kementerian Pengangkutan (MOT) dan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) bagi menyemak punca gangguan perkhidmatan Aerotrain di Terminal 1, KLIA baru-baru ini.
Tiga Insiden Direkodkan Sejak Julai
MAHB memaklumkan, sejak sistem Aerotrain ditauliah pada 1 Julai 2025, sebanyak tiga insiden berlaku - pada 12 Julai, 3 September dan 15 Oktober - yang menyebabkan perkhidmatan dihentikan sementara.
Bagaimanapun, pergerakan penumpang antara terminal utama dan bangunan satelit kekal lancar menerusi perkhidmatan bas ulang-alik sementara.
Isu Kuasa dan Skop Kontraktor
Dua insiden pertama berpunca daripada peranti pengumpul arus (CCD) tercabut, menjejaskan bekalan kuasa laluan pandu.
Masalah ini berada dalam skop kerja Alstom, kontraktor utama bertanggungjawab terhadap sistem kereta api.
Sementara itu, gangguan pada 15 Oktober melibatkan masalah kuasa di kedua-dua laluan pandu - dalam bidang kerja IJM-Pestech Joint Venture (IPJV) yang mengurus sistem pengagihan kuasa dan pemasangan.
Dalam Tempoh Liabiliti Kecacatan
MAHB menjelaskan ketiga-tiga insiden berlaku dalam tempoh liabiliti kecacatan (DLP), menjadikan kontraktor bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kerja pembetulan dan prestasi sistem.
Beberapa mesyuarat teknikal telah diadakan bersama Alstom dan IPJV untuk mempercepatkan penyelesaian serta menambah baik keandalan sistem.
5.75 Juta Penumpang Sejak Julai
Sejak beroperasi, tiga unit Aerotrain KLIA sudah membawa lebih 5.75 juta penumpang, melakukan 42,000 perjalanan, dan mencatatkan ketersediaan operasi 99.23 peratus.
MAHB turut menegaskan bahawa tiada penumpang terlepas penerbangan akibat gangguan terbabit.
Keselamatan Penumpang Tetap Keutamaan
MAHB menegaskan keselamatan dan kebolehpercayaan sistem Aerotrain kekal menjadi keutamaan utama.
Syarikat itu akan terus bekerjasama dengan MOT dan APAD bagi memastikan semua standard kawal selia dipatuhi serta mengekalkan keyakinan pengguna terhadap KLIA sebagai hab penerbangan bertaraf dunia.
SUMBER: AstroAwani
Leave a Reply