SEBANYAK 27 kes kebakaran kenderaan elektrik (EV) dan hibrid direkodkan Jabatan Bomda dan Penyelamat Malaysia (JBPM) dari 2023 hingga Julai 2025 dengan purata sekitar 10 kes setahun seluruh negara.
Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Aiman Athirah Sabu berkata, walaupun EV mampu mengurangkan kebergantungan terhadap bahan api fosil dan lebih mesra alam, tetapi kenderaan itu tetap berisiko tinggi terbakar.
Kebakaran EV merupakan cabaran besar kerana berisiko tingi ketika operasi pemadaman. Kaedah pemadaman menggunakan selimut api atau fire blanket langkah terbaik selain penggunaan api dan buih."
Agihan 'Selimut Api' Seluruh Negara
Bagi menangani isu itu, JBPM memperoleh 318 unit selimut api (fire blanket) bernilai RM915,000 tahun ini untuk diagihkan ke balai bomba terpilih seluruh negara.
Tambahan pula, 30 unit selimut api disumbangkan Persatuan Kenderaan Emisi Sifar (MyZEVA) yang mula diagihkan berperingkat sejak Disember 2024 hingga Mei tahun ini.
Aiman Athirah berkata, JBPM turut mengkaji peralatan khas lain seperti agen penyejukan dan bekas rendaman (immersion container) sebagai alternatif dalam operasi pemadaman kebakaran EV.
Air Kekal Kaedah Utama
Buat masa ini, air kekal agen penyejuk utama yang digunakan JBPM bagi mengurangkan tahap kepanasan bateri dan mengelakkan api merebak.
Kaedah lain seperti serbuk kering, agen pembersih dan gas lengai tidak sesuai digunakan di kawasan terbuka kerana memerlukan konsep pemadaman secara penuh (total flooding) untuk berfungsi dengan berkesan.
JBPM Perluas Persediaan Hadapi Risiko EV
Peningkatan penggunaan EV di Malaysia membawa cabaran baharu kepada pihak berkuasa, terutama dalam aspek keselamatan kebakaran.
Dengan perolehan peralatan khas seperti selimut api dan kajian penggunaan agen penyejukan alternatif, JBPM menegaskan komitmen memastikan kebakaran melibatkan EV dapat ditangani lebih berkesan demi keselamatan orang ramai.
SUMBER: AstroAwani
Leave a Reply