Horse Technologies, sebuah divisyen Horse Powertrain dan peneraju dalam sistem pacuan inovatif serta rendah emisi, telah mengumumkan pelancaran unit pemacu hibrid bersepadu baharunya, dinamakan HR18 HEV.
Untuk makluman, Horse Powertrain dimiliki Renault Group (45%), Geely (45%) dan Aramco (10%).
Ini menandakan satu langkah penting dalam usaha syarikat untuk menyediakan penyelesaian mobiliti yang lebih cekap dan lestari.
Inovasi dari Pusat R&D Global
HR18 HEV adalah unit pacuan lengkap yang pertama kali direka bentuk, dibangunkan, dan dihasilkan sepenuhnya di bawah jenama Horse Powertrain.
Pembangunannya merupakan hasil kerjasama strategik antara pusat R&D mereka di Romania dan Sepanyol.
Bagi proses pengeluaran, unit ini akan dihasilkan di dua lokasi utama:
- Kilang Horse Technologies di Bursa, Türkiye.
- Kilang Horse Technologies di Valladolid, Sepanyol.
Sistem pacuan hibrid termaju ini menyatukan teknologi teras daripada portfolio produk Horse Technologies ke dalam satu unit yang kompak dan cekap.
Ia menggabungkan enjin pembakaran, motor elektrik, transmisi, dan elektronik kuasa menjadi satu penyelesaian tunggal, menjadikannya pilihan yang serba boleh untuk pelbagai aplikasi kenderaan.
Enjin Pembakaran HR18: Jantung Sistem Hibrid
Bersempena dengan pengumuman sistem pacuan baharu ini, Horse Powertrain juga memulakan pengeluaran enjin pembakaran HR18. Ini adalah enjin suntikan langsung petrol 1.8L, 4 silinder yang baru dibangunkan.
Beberapa ciri utama enjin HR18:
- Berat hanya 100kg, menjadikannya sangat ringan untuk kelasnya.
- Menghasilkan kuasa sehingga 80kW (108 ps).
- Menawarkan tork sebanyak 172Nm.
- Direka sebagai enjin kitaran Atkinson, khusus untuk kegunaan dalam sistem pacuan hibrid.
- Serasi dengan campuran bahan api fleksibel (flex fuel) sehingga 10% kandungan etanol.
- Mematuhi sepenuhnya piawaian emisi Euro 6E-BIS dan Euro 7, menunjukkan komitmennya terhadap kelestarian alam sekitar.
Pembangunan enjin HR18 ini dilakukan di pusat R&D Horse Technologies di Bucharest, Romania, manakala proses penuangan, pemesinan, dan pemasangannya akan dijalankan di kilang-kilang syarikat di Valladolid dan Bursa.
Komponen Hibrid Bersepadu
Sistem pacuan HR18 HEV bukan sahaja bergantung pada enjin pembakaran yang canggih, tetapi juga mengintegrasikan komponen hibrid lain yang penting:
Bateri Litium-Ion BTA Gen2:
- Dibangunkan di pusat R&D Valladolid.
- Berat hanya 36kg.
- Mampu menyimpan tenaga sehingga 1.4kWj.
- Kadar nyahcas puncak 11.6Ah.
- Julat voltan 150-279V.
- Walaupun bentuknya kompak (707 x 422 x 190mm), ia mempunyai dua modul 34 sel dengan sistem penyejukan bersepadu.
Kotak Gear DB45S Tanpa Klac:
- Dihasilkan di Seville, Sepanyol.
- Mampu menghantar tork maksimum 436Nm.
Motor Horse Technologies 5DH:
- Dihasilkan di kilang Horse Technologies di Aveiro, Portugal.
- Output kuasa puncak 50kW.
- Tork puncak 212Nm.
Solusi Global untuk Mobiliti Lestari
HR18 HEV direka dari awal sebagai penyelesaian global yang serba boleh. Dengan menawarkan asas yang bersepadu dan cekap untuk mobiliti hibrid, HR18 HEV dilihat sebagai penyelesaian:
- Boleh diskalakan: Mudah disesuaikan untuk pelbagai jenis kenderaan.
- Mudah dilaksanakan: Memudahkan pengeluar OEM untuk mengintegrasikannya ke dalam model kenderaan mereka.
Inisiatif ini bukan sahaja menyokong usaha syarikat dalam inovasi teknologi automotif tetapi juga memainkan peranan penting dalam perjalanan penyahkarbonan industri automotif secara keseluruhan.
Leave a Reply