• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Naza Auto Jajar Semula Perniagaan, Fokus Perkukuh Jenama Suzuki

Naza Auto Jajar Semula Perniagaan, Fokus Perkukuh Jenama Suzuki

April 17, 2025 By Syafie Leave a Comment

FacebookTwitter


NAZA Automotive Group (Naza Auto) sedang melaksanakan penjajaran semula perniagaan sebagai sebahagian inisiatif transformasi menyeluruh.

Langkah itu memberi penekanan semula kepada jenama automotif teras dan bertujuan meningkatkan kecekapan operasi, daya tahan kewangan dan keupayaan bersaing dalam pasaran yang sentiasa berubah.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan, Rizal Jailan berkata, strategi itu akan memacu keuntungan dan kecairan secara ketara dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Naza Auto akan menumpukan perhatian kepada segmen berimpak tinggi, sambil mengurangkan kebergantungan terhadap perniagaan gaya hidup dan niche yang tidak lagi sejajar dengan matlamat kumpulan.

Bagi menyokong langkah tersebut, analisis menyeluruh terhadap setiap jenama dalam portfolio sedang dijalankan. Naza Auto menetapkan sasaran pulangan atas ekuiti (ROE) sebanyak 20 peratus untuk perniagaan pengedaran dan 8 peratus untuk perniagaan runcit khusus.

Selain itu, penambahbaikan dalam kawalan dalaman, pelaporan kewangan, dan audit pematuhan turut dilaksanakan bagi meningkatkan ketelusan dan keyakinan pihak berkepentingan.

Antara fokus utama adalah memperkukuh jenama seperti Suzuki di Malaysia dengan rangkaian pengedar dijangka meningkat lebih 100 peratus dalam tiga tahun, selaras pertumbuhan jualan tahunan.

Naza Auto turut menumpukan kepada pengalaman pelanggan lebih baik sebagai pemacu prestasi jualan. Pada masa sama, syarikat akan meneroka peluang baharu seperti dalam bidang mobiliti elektrik dan peluasan serantau.

Pembukaan operasi di pasaran Asean dijangka berlaku tahun ini dengan tumpuan kepada jenama sedia ada. Dengan hala tuju jelas, Naza Auto yakin dapat menerajui fasa pertumbuhan seterusnya dalam industri automotif Malaysia.

SUMBER: BeritaHarian

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda4 Tagged With: Auto Terkini, Naza Auto, NAZA Automotive Group, Suzuki, Suzuki Malaysia

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Modenas Z15GT 2026 - Supermoped Buatan Malaysia Lancar dengan DNA Kawasaki!
    Modenas Z15GT 2026 - Supermoped Buatan Malaysia Lancar dengan DNA Kawasaki!
  • BSH Lancar Honda RS-X Winner Tricolor Edition dalam Unit Terhad, Harga RM10.2k!
    BSH Lancar Honda RS-X Winner Tricolor Edition dalam Unit Terhad, Harga RM10.2k!
  • Cruiser Gaya Retro-Moden WMoto Bobbie 450s Lancar, Harga RM19,888
    Cruiser Gaya Retro-Moden WMoto Bobbie 450s Lancar, Harga RM19,888
  • Miliki MPV Elektrik Mewah Denza D9 dengan Tawaran Naik Taraf Hingga RM15,000!
    Miliki MPV Elektrik Mewah Denza D9 dengan Tawaran Naik Taraf Hingga RM15,000!

PANDU UJI

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

SEMPENA bulan patriotik, Proton menganjurkan sesi pandu uji bersama … [Baca Lagi...]

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

BARU beberapa bulan dilancarkan, kenderaan utiliti sukan (SUV) … [Baca Lagi...]

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev