DI SEBALIK hiruk-pikuk industri kenderaan elektrik (EV) termasuk persoalan mengenai tawaran dari pengeluar legasi, Honda melakukannya secara bertahap dan terancang.
Honda terlebih dahulu menawarkan si comel Honda e dan kemudian menjalinkan kerjasama dengan General Motors untuk kenderaan utiliti sukan (SUV) Prologue dan Acura ZDX.
Malah kedua-dua syarikat mempunyai kilang Fuel Cell Sytem Manufacturing (FCSM) di Michigan yang mengeluarkan sel bahan api hidrogen. Seperti syarikat Jepun lain, Honda turut menumpukan pada bateri keadaan pepejal (solid state battery).
Di peringkat Asia Tenggara, Honda mengeluarkan EV e:N1 di Thailand dan khabarnya akan dibawa masuk ke pasaran tempatan. Di China yang merupakan pasaran kenderaan terbesar dunia, Honda sudah pun memulakan operasi dikilang baharu.
Honda Motor (China) Investment Co., Ltd., subsidiari milik penuh Honda di China memaklumkan GAC Honda Automobile Co., Ltd. (GAC Honda), usaha sama pengeluaran dan jualan Honda di China memulakan operasi di kilang baharu untuk pengeluaran kenderaan tenaga baharu (NEV).
Kilang Wilayah Pembangunan NEV terletak di Daerah Ekonomi dan Pembangunan Teknologi Guangzhou di Bandar Guanzhou, Wilayah Guangdong, China.
Kilang pengeluaran NEV dilengkapi peralatan terkini untuk sistem pengeluaran bercekapan tinggi, pintar dan rendah karbon. Proses penghentakan (stamping) dan pengimpalan tidak memerlukan pekerja logistik dan menggunakan kaedah automatik.
Pemeriksaan kekuatan kimpalan berasaskan kecerdasan buatan (AI) digunakan buat kali pertama di kilang Honda. Untuk pemasangan, kira-kira 30 peratus daripada keseluruhan proses diautomasikan bagi mendapatkan barisan pengeluaran yang bercekapan tinggi.
Sebagai tanggung jawab terhadap alam sekitar, kilang ini akan dipasang sistem kuasa solar yang menjana 22 megawatt. Pelepasan karbon dioksida tahunan dijangka dapat dikurangkan kira-kira 13,000 tan melalui penggunaan tenaga boleh baharu.
GAC Honda juga akan mengurangkan kesan pada alam sekitar melalui penggunaan cat VOC (Kompaun Organik Volatil) rendah dan pemasangan peralatan yang dapat merawat 100 peratus bahan toksik yang terkandung di dalam sisa air buangan kilang.
Bagi meminimumkan kesan pencemaran udara, GAC mensasarkan untuk mengurangkan pelepasan VOC lebih 70 peratus daripada had piawaian yang ditetapkan pemerintah Guangdong.
Untuk pasaran China, Honda merancang memperkenalkan 10 EV berjenama Honda menjelang 2027 termasuk e:N Series yang dilancarkan pada 2022 dan Ye Series baharu yang dirancang untuk dilancar pada tahun fiskal berakhir 31 Mac 2025.
Menjelang 2035, Honda mensasarkan untuk menjual 100 peratus EV di China.
Maklumat mengenai GAC Honda Automobile Co., Ltd.:
- Tahun penubuhan: Julai 1998.
- Pelaburan modal: AS$ 541 juta.
- Nisbah pelaburan: 40% Honda Motor Co., Ltd., 10% Honda Motor (China) Investment Co., Ltd., 50% Guangzhou Automobile Group Co., Ltd. (GAC Group).
- Lokasi: Bandar Guangzhou, Wilayah Guangdong, China.
- Jumlah pekerja: Sekitar 9,500 orang (Disember 2024).
- Kapasiti pengeluaran: Kilang HuangPu (No.1) sekitar 240,000 unit, Kilang ZengCheng (No.2) sekitar 240,000 unit, Kilang ZengCheng (No.3) sekitar 240,000 unit.
Maklumat mengenai Kilang Wilayah Pembangunan NEV GAC Honda:
- Lokasi: Bandar Guangzhou, Wilayah Guangdong, China.
- Model pengeluaran: e:NP2, Siri Ye.
- Jumlah pekerja: Sekitar 700 orang (Disember 2024).
- Jumlah pelaburan: Kira-kira 3.49 bilion R.M.B. (RM2.14 bilion).
- Kapasiti pengeluaran: Sekitar 120,000/setahun.
Kilang Wilayah Pembangunan NEV GAC Honda:
Siri Honda Ye (Ye S7, Ye P7, Ye GT CONCEPT):
Leave a Reply