MEMERHATIKAN kereta lama dibaik pulih memang menyeronokkan. Terasa seperti masa silam dibawa ke masa kini. Antara kereta yang sering dijadikan objek baik pulih di Britain ialah Land Rover Defender.
Bukan sahaja Britain, tetapi serata dunia, termasuk dalam negara kita sendiri. Ini pula projek terbaru syarikat restorasi Kingsley Re-Engineered, iaitu KSR Range Rover Classic.
Projek Range Rover jarang diberitakan, tetapi mempunyai aura tersendiri, iaitu gaya hidup golongan 'old money' (kekayaan warisan).
Kingsley bukan baharu, syarikat ini ditubuhkan pada 2001 yang menumpukan kepada model lama Range Rover dan Land Rover. Syarikat ini berada di Oxfordshire, tenggara England dengan menerima tempahan serata dunia.
Kingsley KSR pertama ini menggunakan warna Brewster Green (hijau gelap) dengan kemasan dalaman dibalut kulit perang, corak tartan Black Watch dan karpet tenunan kotak (boxweave). Mari kita perincikan model ini:
- Enjin kekal besar daripada Kingsley sendiri, iaitu High Torque 4.6L V8 yang dipadan bersama transmisi automatik 4-kelajuan.
- Enjin ini menghasilkan output kuasa 270hp dan tork 421Nm @ 3,500rpm.
- Pecutan 0-100kmj mengambil masa 9.8 saat, manakala kelajuan tertinggi 193kmj.
- Kingsley juga ada satu lagi enjin V8 ditawarkan, iaitu Chevrolet LS3/LT1 dan transmisi 6-kelajuan.
- Papan pemuka pada ruang kabin masih mengekalkan butang, jam dan panel kayu dengan beberapa perubahan dibuat seperti suis diperbaharui dan dipindahkan, manakala kluster instrumen asal diganti lebih moden.
- Penyaman udara yang menjadi kelemahan biasa Range Rover era 90-an diperbaharui dan dimodenkan supaya penumpang kekal selesa dalam pelbagai kondisi cuaca.
- Papan pemuka dan konsol tengah walaupun direka baharu, tetapi masih lagi mengekalkan ciri lama dengan set multimedia digital supaya nampak moden. Perubahan ini masih boleh dimaafkan kerana mempunyai pelbagai fungsi bermanfaat.
- Pemegang cawan direka baharu dan satu yang tiada pada Range Rover lama ialah port pengecas USB dan USB Type-C.
- Satu identiti Range Rover ialah sistem suspensi yang mana KSR menjadi unit pertama menggunakan kit suspensi adaptif TracTive dioptimum daripada Kingsley sendiri.
- Sistem suspensi ini membolehkan pemandu membuat tetapan melalui butang dari dalam kereta.
- Kit brek juga lebih baik untuk kuasa membrek optimum.
Kingsley KSR ditawarkan dalam dua gaya badan, 2- atau 4-pintu pada harga bermula £220,000 (RM1,236,770), termasuk cukat barangan (VAT) di Britain.
Leave a Reply