• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Honda CBR650R, CB650R 2024 Jepun Kini Ada Pilihan Transmisi E-Clutch!

Honda CBR650R, CB650R 2024 Jepun Kini Ada Pilihan Transmisi E-Clutch!

July 6, 2024 By Abang Hirata Leave a Comment

155
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


HONDA pada 2023 memperkenalkan E-Clutch yang memudahkan penunggang menukar gear tanpa perlu menarik tuil klac.

Dua model pertama dipilih untuk menggunakan E-Clutch ialah Honda CBR650R (foto bawah kiri) dan CB650R 2024 yang turut menerima beberapa pembaharuan lain seperti lampu, fairing dan panel meter.

Menukar gear tanpa perlu tarik tuil klac bukan ciri baharu, tetapi E-Clutch dihasilkan Honda ini berbeza daripada kapcai 2-lejang suatu masa dulu.

Sistem E-Clutch pada CBR650R dan CB650R menggunakan teknologi kawalan elektronik untuk mengawal kawalan klac secara automatik.

BAGAIMANAKAH E-CLUTCH BEROPERASI?

E-Clutch beroperasi dengan menyediakan kawalan cekam optimum semasa daya tunggangan berubah atau ketika mula menunggang, menukar gear dan berhenti tanpa perlu menarik tuil cekam.

Sistem ini berangkai atau berkait satu sama lain melibatkan merangkumi kelajuan, kedudukan pendikit, posisi gear, sensor bebanan pedal anjakan, kawalan unit motor (MCU) dan suntikan bahan api (FI). Namun, penunggang masih boleh menarik tuil seperti biasa.

Bagi pasaran Jepun, CBR650R dan CB650R dilancar secara rasmi pada 25 April 2024. Selain E-Clutch, Honda mengubah lampu depan dan belakang, fairing dan bentuk ekor belakang yang kini lebih tajam.

Secara keseluruhan, Honda CBR650R nampak moden, segar dan garang ala model trek, selain sisi enjin padat dengan perkakasan E-Clutch.

CBR650R hanya ditawarkan dalam warna tunggal Matte Ballistic Black Metallic, manakala model E-Clutch ada tambahan warna Grand Prix Red.

Model naked bike Honda CB650R pula menerima lampu baharu dengan bentuk condong yang menyumbang kepada aliran aerodinamik. Fairing tepi juga berbeza dan lebih garang dengan ekor tajam seperti CBR650R.

Tidak berbeza daripada CBR650R, pembeli CB650R hanya ditawarkan warna Matte Ballistic Black Metallic, manakala model E-Clutch ditambah satu lagi warna, iaitu Pearl Deep Mud Gray.

Semua model dilengkapi panel meter TFT warna penuh 5 inci dengan grafik mudah dibaca. Pemilik juga boleh menghubungkan motosikal dengan aplikasi Honda RoadSync untuk akses aplikasi seperti muzik dan navigasi.

Walaupun CBR650R dan CB650R berkongsi ciri yang berbeza konsep, kedua-duanya ada beberapa lagi perbezaan seperti dimensi dan berat seperti berikut

Honda CBR650R 2024

  • Enjin 4-lejang 648cc penyejukan cecair dengan suntikan bahan api (FI) berkuasa 92hp (95ps)@12,000rpm, dan tork 63Nm@9,500 rpm.
  • Dimensi: panjang 2,120mm x lebar 750mm x tinggi 1,145mm
  • Tinggi pelana: 810mm
  • Jarak tinggi bumi: 130mm
  • Berat: 211kg - model E-Clutch
  • Berat: 209kg
  • Pusingan minimum: 3.0 meter
  • Roda: 120/70ZR17M/C (58W) (depan); 180/55ZR17M/C (73W) (belakang)

Honda CB650R 2024

  • Enjin 4-lejang 648cc penyejukan cecair dengan suntikan bahan api (FI) berkuasa 92hp (95ps)@12,000rpm, dan tork 63Nm@9,500rpm.
  • Dimensi: panjang 2,120mm x lebar 780mm x tinggi 1,075mm
  • Tinggi pelana: 810mm
  • Jarak tinggi bumi: 150mm
  • Berat: 207kg - model E-Clutch
  • Berat: 205kg
  • Radius pusingan minium: 2.8 meter
  • Roda: 120/70ZR17M/C (58W) (depan), 180/55ZR17M/C (73W) (belakang)

Harga

  • CBR650R (Matte Ballistic Black Metallic) - 1,100,000 yen (RM33,960).
  • CBR650R E-Clutch (Grand Prix Red) - 1,188,000 yen (RM36,680).
  • CBR650R E-Clutch (Matte Ballistic Black Metallic) - 1,155,000 yen (RM35,660).
  • CB650R (Matte Ballistic Black Metallic) - 1,034,000 (RM31,920).
  • CB650R E-Clutch (Pearl Deep Mud Gray, Matte Ballistic Black Metallic) - 1,089,000 yen (RM33,620).
Ciri E-Clutch
honda-e-clutch-4
honda-e-clutch-3
honda-e-clutch-2
honda-e-clutch-1
honda-e-clutch-5
Honda CBR650R dan Honda CB650R E-Clutch 2024
Honda CBR650R E-Clutch (Grand Prix Red) 2024 Jepun.01
Honda CBR650R E-Clutch (Grand Prix Red) 2024 Jepun.02
Honda CBR650R E-Clutch (Matte Ballistic Black Metallic) 2024 Jepun.01
Honda CBR650R E-Clutch (Matte Ballistic Black Metallic) 2024 Jepun.02
Honda CB650R E-Clutch (Matte Ballistic Black Metallic) 2024 Jepun.01
Honda CB650R E-Clutch (Matte Ballistic Black Metallic) 2024 Jepun.02
Honda CB650R E-Clutch (Pearl Deep Mud Gray) 2024 Jepun.01
Honda CB650R E-Clutch (Pearl Deep Mud Gray) 2024 Jepun.02
Honda CB650R E-Clutch (Pearl Deep Mud Gray) 2024 Jepun.03
Honda CBR650R dan Honda CB650R 2024 (tanpa E-Clutch)
Honda CBR650R (Matte Ballistic Black Metallic) 2024 Jepun.02
Honda CBR650R (Matte Ballistic Black Metallic) 2024 Jepun.01
Honda CB650R (Matte Ballistic Black Metallic) 2024 Jepun.02
Honda CB650R (Matte Ballistic Black Metallic) 2024 Jepun.01

SUMBER: GlobalHonda

Related

155
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda2 Tagged With: E-Clutch, Honda, Honda CB650R, Honda CBR650R, Honda E-Clutch, roda2

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Perbandingan: Proton X50 2026 Varian Executive, Premium dan Flagship, Mana Paling Berbaloi?
    Perbandingan: Proton X50 2026 Varian Executive, Premium dan Flagship, Mana Paling Berbaloi?
  • Kenapa Proton X50 2025 Nampak Lagi SPORT Berbanding Sebelum Ini?
    Kenapa Proton X50 2025 Nampak Lagi SPORT Berbanding Sebelum Ini?
  • Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
    Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
  • Surau MADANI R&R Seremban Jadi R&R Pertama Malaysia Dibenarkan Solat Jumaat!
    Surau MADANI R&R Seremban Jadi R&R Pertama Malaysia Dibenarkan Solat Jumaat!

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev