DARI depan jelas kelihatan seperti Hyundai Staria yang dipasangkan kotak kargo di belakang. Van ini ialah platform perniagaan elektrik baharu daripada Hyundai Motor Company (HMC) yang diberikan nama ST1.
Dibangunkan sebagai model chassis cab, Hyundai ST1 boleh dipasang pelbagai jenis badan di belakang.
Rancangan HMC adalah meluaskan model elektrik daripada model penumpang kepada perdagangan bagi meningkatkan jualan dan mengukuhkan kedudukan dalam pasaran kenderaan elektrik (EV).
Van besar begini dengan kuasa elektrik sudah ada di Eropah, misalnya Mercedes-Benz eSprinter, Renault Master E-Tech dan Nissan Interstar-e. ST1 merujuk kepada Service Type 1 dengan nombor '1' sebagai tanda model pertama dalam siri 'ST'.
Bahagian luaran ST1 direka bagi meningkatkan keselamatan dan praktikaliti sebagai kenderaan perniagaan. Bonet jenis separa bertindak sebagai ruang penampan jika berlaku kemalangan.
Braket hitam diletakkan pada bahagian kerap tercalar seperti sisi badan dan pintu dua bukaan belakang.
Jarak tinggi bumi dikurangkan bagi memudahkan kerja memunggah naik dan turun barang. Di atas bumbung, kabin dipasang satu lagi bumbung atau spoiler bagi melancarkan laluan angin.
Sebagai permulaan, HMC membangunkan model kargo dan penyejukan dulu. Sejak awal pembangunan, HMC berhubung rapat dengan syarikat pengedar bagi mendalami keperluan sebenar pelanggan.
Model contoh yang sedang dalam pembangunan ditempatkan di perniagaan pelanggan bagi menghasilkan kenderaan yang bersesuaian untuk khidmat logistik dan penghantaran.
Hyundai bakal berkongsi lebih banyak maklumat termasuk harga pada enam bulan pertama 2024 dan menawarkan ST1 Cargo dan Cargo Refrigeration di Korea dahulu.
Leave a Reply