PIAGGIO Group Americas memaklumkan Pentadbiran Keselamatan Lalu Lintas Lebuhraya Kebangsaan (NHTSA) Amerika Syarikat (AS) mengenai isu risiko keselamatan melibatkan model Moto Guzzi V100 Mandello dan V100 Mandello Aviazione Navale.
Kebimbangan yang dikemukakan 10 Ogos lalu ialah risiko absober belakang kedua-dua model itu patah! Jika berlaku, penunggang boleh hilang kawalan dan terbabit kemalangan.
BUKAN SEMUA UNIT TERLIBAT
Bagaimanapun, notis panggil balik (recall) cuma melibatkan beberapa unit V100 Mandello dan V100 Mandello Aviazione Navale yang menggunakan absorber Kayaba. Model V100 Mandello S yang dilengkapi suspensi Öhlins tidak terlibat dalam masalah sama.
Piaggio Group Americas menjangja kira-kira 260 unit di AS terjejas akibat isu absorber tersebut. Daripada jumlah itu, 76 unit sudah dijual kepada pelanggan dan 184 unit lagi dalam simpanan pengedar.
Unit terjejas ialah produk dikeluarkan pada tarikh antara 28 Oktober 2022 dan 14 Julai 2023 dengan nombor identifikasi kenderaan (VIN) bermula ZGUMGUA09PM000002 hingga ZGUMGUA09PM000212 (bukan semua).
APA MASALAH SEBENAR?
Menurut laporan, masalah utama ialah absober belakang Kayaba itu tidak memenuhi piawaian kerana ada beberapa komponen 'hilang' sama ada satu atau kedua-dua cagak (bushing).
Menurut laporan panggilan balik difailkan Piaggio, penggunaan absorber yang tidak menepati piawaian boleh menyebabkan risiko komponen memusingkan tapak, menjadi lebih keras dan patah di bahagian cagak.
Setakat kini, Piaggio sudah mengenal pasti dua kes masalah itu, yang kedua-dua unit berlaku di Itali. Selepas mengenal pasti dan membuat siasatan, wakil syarikat mengemukakan pelan baharu pada 4 Ogos lalu.
INI SOLUSINYA
Bagi menyelesaikan masalah itu, Piaggio akan mengeluarkan arahan panggil balik motosikal terjejas dan pemilik diminta membawa motosikal ke pengedar sah Moto Guzzi untuk pemeriksaan penuh absorber belakang.
Absober yang kehilangan bushing akan digantikan komponen bersesuaian, dan servis adalah percuma kepada pemilik terjejas.
SUMBER: MCN
Leave a Reply