YAMAHA memperkenalkan duo Tricity 125 dan Tricity 155 ABS (2023) untuk pasaran Jepun dengan menampilkan beberapa perubahan. Enjin BlueCore digunakan kedua-dua model mematuhi piawaian emisi ekzos 2020.
Yamaha Tricity 155 ABS (2023) menggunakan kepala silinder baharu yang membentuk kebuk pembakaran kompak dengan nisbah mampatan dinaikkan daripada 10.5:1 kepada 11.6:1 untuk pembakaran lebih cekap. Diameter injap masuk pula dibesarkan kepada 20.5mm untuk ambilan cekap.
Sistem Smart Motor Generator (SMG) berfungsi sebagai motor penghidup ketika enjin dihidupkan yang turut berfungsi sebagai generator ketika motosikal ditunggang.
Penggunaan SMG bermakna enjin Tricity tidak memerlukan motor penghidup konvensional dan gear pengurangan yang menyumbang kepada pakej lebih ringan, kompak dan proses menghidupkan enjin lebih senyap.
Satu lagi ciri canggih ialah Sistem Henti & Mula (Stop & Go) yang menghentikan operasi enjin apabila skuter tiga roda ini berhenti, seperti di lampu isyarat, sekali gus mengurangkan penggunaan petrol.
Dari segi kuasa, enjin Tricity 155 menghasilkan kuasa 13hp @ 8,000rpm dan tork 14Nm @ 6,500rpm, manakala enjin Tricity 125 menghasilkan output 10hp @ 8,000rpm dan tork 11Nm @ 6,000rpm.
Sistem stereng LMW Ackermann Geometry terbukti pada model lebih besar seperti Niken dan Tricity 300. Sistem itu disesuaikan untuk kedua-dua Tricity 125 dan 155.
Dengan mengoptimum keseimbangan bahagian suspensi depan, pengendalian motosikal ini jadi lebih natural dan kontak dengan jalan raya menyumbang kepada tunggangan selesa. Kedua-dua model menggunakan frem baharu yang dapat mengekstrak prestasi enjin cekap dan meningkatkan keselesaan tunggangan.
Kedudukan mounting enjin diubah untuk pengendalian berkualiti dan natural, kestabilan di laluan lurus baik dan keselesaan tunggangan.
Jarak roda dipanjang daripada 1,350mm kepada 1,410mm, dan bahagian belakang dipasang penyerap hentak baharu dengan ukuran lebih panjang. Pasukan jurutera turut mengoptimum kadar respons spring dan daya redaman untuk tunggangan berkualiti dan selesa.
Tidak hanya kerja kejuruteraan, Yamaha turut memberi perhatian kepada teknologi dan Tricity boleh dihubungkan dengan aplikasi telefon pintar Y-Connect.
Pelbagai maklumat disediakan pada panel meter motosikal, seperti makluman panggilan masuk, e-mel, kadar bateri telefon pintar dan sebagainya. Menerusi telefon pintar, pengguna kini boleh membaca kelajuan enjin, bukaan terotel, status ECO dan sebagainya. Aplikasi Y-Connect juga membantu mengesahkan lokasi terakhir motosikal diparkir.
Satu lagi ciri canggih ialah Kunci Pintar yang tidak memerlukan penunggang memulas kunci seperti biasa, sebaliknya hanya perlu menekan butang untuk menghidupkan enjin.
Yamaha juga mereka semula panel meter. Lebih praktikal, lantai kaki dibesarkan hampir 20mm, dan lampu depan ditambah baik dengan jarak pencahayaan lebih besar.
Yamaha Tricity 155 ABS (2023) dijual pada harga 566,500 yen (RM18,615), manakala Yamaha Tricity 125 (2023) berharga 495,000 yen (RM16,265).
BACA >>> Yamaha Pamer Konsep Enjin Hidrogen di AEE 2023
BACA >>> Cuma 5k Unit Yamaha Y16ZR Doxou Tech Art (2023) Dijual, Harga RM11.8k dan Dapat Sijil!
Happyborn says
Where in Penang can buy this tricity 155?
Any contact?
Karl says
Harapnya sangat HLY bawa Souter 3 roda Tricity ini mcm lg stabil je Souter 3 roda ni
Faisal says
Salam,
Boleh saya tahu di mana saya boleh beli Tricity Yamaha di Malaysia. Ada cara atau kedai yang boleh uruskan kemasukan jika beli di Thailand contohnya? Saya berminat.
Ali Othman says
Saya berminat nak membeli sebuah tricity Yamaha..macam mana saya beli
Azhan O says
Tak masuk Malaysia
Nazri bin Manap says
Tahun 2024 sudah ada jualan ke yamaha tricity di Malaysia
Ye Cheong Tai says
Where can I visit the show room for Yamaha tricity? Also , any higher capacity up to 250 cc?