DUCATI malancarkan versi baharu Panigale V4 R (2023) yang didakwa sangat hampir dengan jentera pengilang Kejuaraan Superbike Dunia (WorldSBK).
Bagi peminat WorldSBK 2022 musim ini, enjin digunakan V4 R ialah aset terkuat Ducati yang dapati disaksikan pada aksi Alvaro Bautista meninggalkan pelumba lain di laluan lurus. Namun, Ducati dikatakan memerlukan lebih ledakan kuasa daripada enjin V4 untuk saingan musim depan.
BACA >>> Ducati Panigale V2 Bayliss Edition (2022) Bakal Lancar di India, Harga RM95.5k
BACA >>> QJ Motor Dedah Foto Acah Supersport Middleweight Baharu Ala Panigale V4
Berikut spesifikasi Panigale V4 R (2023):
- Ditawarkan dalam dua varian Standard dan Racing.
- Menjana kuasa 218hp @ 15,500rpm dengan maksimum rev pada 16,500rpm.
- Dengan ekzos lumba dan bahan api khas dibangunkan Shell bersama Ducati mampu memberikan output kuasa maksimum hingga 240.5hp.
- Faktor tambahan lain untuk ekstra kuasa dimiliki ialah penggunakan komponen rod penyambung (connecting rod) titanium dan piston karbon seperti berlian (DLC) yang menurut Ducati kali pertama diperkenalkan untuk motosikal jalanan.
- Teknologi DLC biasa digunakan untuk jentera Formula Satu (F1) dan Kejuaraan Dunia MotoGP.
- Inersia dikurangkan dengan geometri piston baharu yang mengurangkan berat sebanyak 2 peratus atau 5 gram.
- Ada tambahan mod enjin baharu, Full dan Low. Mod Full membantu meledakkan kuasa penuh V4 R, manakala Low mengurangkan output kuasa kepada 160hp supaya sesuai dengan tunggangan jalanan.
- Apabila kuasa dimatikan, sistem Kawalan Brek Enjin (EBC) EVO 2 membolehkan pelarasan gear demi gear dibuat pada tetapan brek enjin untuk tiga tahap.
- Ciri Ducati Quick Shift diperhalusi dan dioptimum untuk anjakan gear lebih lancar sama ada ketika memerah terotel penuh, atau sebaliknya.
BACA >>> Superbike Trek Paling Agung, Ducati Panigale V4 SP2 (2022) Edisi Terhad Lancar!
BACA >>> Kenapa Perlu Panigale Kalau Cuma Nak ke Kedai Depan Rumah? Naik Saja Ducati PRO-III
Leave a Reply