APABILA berbicara mengenai litar terbaik dunia, pasti litar Nürburgring di Jerman menjadi sebutan dalam kalangan peminat automotif. Nürburgring bukan saja terkenal dengan trek serba mencabar dan sukar, tetapi juga kaya dengan sejarah yang menyaksikan pelbagai momen ikonik sukan permotoran berlaku di litar berkenaan.
Tahap kesukaran dan prestij dimiliki Nürburgring membuatkan banyak pengeluar automotif akan melakukan sesi pandu uji di sini, terutama bagi produk prestasi tinggi. Litar itu sudah menjadi satu sijil pengesahan kepada kelajuan dan ketahanan bagi sesebuah produk automotif. Maksudnya, jika mahu mengaku produk kereta anda hebat, uji dulu di Nürburgring!
BACA >>> MB Kedah Nak Bina Litar Prestasi Tinggi untuk Pemilik Supercar Langkawi
Terletak di Nurburg, barat Jerman Jerman, berikut sejarah dan fakta menarik mengenai Nürburgring.
- Dibina untuk mengurangkan kadar pengangguran di daerah Eifel, barat laut Jerman. Seramai 25,000 pekerja diupah untuk membina litar ini bermula 1925 hingga 1927 dengan menelan belanja 14.1 juta reichsmarks (RM165,740 juta, nilai sekarang).
- Asalnya, litar Nürburgring menampilkan empat konfigurasi:
- Gesamtstrecke (litar penuh) - 28.265km
- Nordschleife (Pusingan Utara) - 22.810km
- Südschleife (Pusingan Selatan) - 7.747km
- Zielschleife (Pusingan Penamat) - 2.281km, pusingan warm-up, juga dikenali sebagai Betonschleife
- Litar Nordschleife sangat menggerunkan kerana mempunyai 154 selekoh maut hingga digelar pelumba legenda Britain, Jackie Stewart sebagai 'Neraka Hijau' (The Green Hell) selepas beliau memenangi perlumbaan pada 1968 dalam suasana hujan lebat dan kabus tebal.
- Niki Lauda ialah satu-satunya pelumba yang berjaya melengkapkan litar Nordschleife di bawah 7 minit dengan catatan masa 6:58 pada 1975.
- Nordschleife digugurkan daripada kalendar Formula Satu (F1) selepas kemalangan ngeri menimpa Niki Lauda di GP German 1976. Pelumba-pelumba lain turut memboikot litar tersebut yang memaksi pihak berkuasa membangunkan versi trek lebih selamat.
- Trek versi baharu yang lebih moden siap pada 1984 dan dikenali sebagai GP Strecke. Ia kemudian diubah suai pada 2002 di sektor pertama untuk memberikan lebih ruang memotong di selekoh pertama (Turn 1). Nürburgring kembali semula dalam saingan F1 tahun lalu selepas kali terakhir digunakan pada 2013.
- Sejak awal penubuhan, Nürburgring memang sedia dibuka kepada umum dan hanya ditutup jika ada perlumbaan dan acara permotoran. Setiap tahun, berjuta-juta kenderaan seperti motosikal, kereta, termasuk bas dan RV (juga dipanggil karavan dan motorhome) dari seluruh dunia melawat litar tersebut. Setiap pusingan dikenakan harga €23 (RM111).
- Nürburgring turut menjadi pilihan banyak pengeluar automotif untuk menguji kemampuan dan ketahanan model premium dan prototaip kenderaan yang dihasilkan. Kemudian, semua pengeluar itu biasanya ini akan memuat naik video masa pusingan model tersebut di Internet untuk tujuan promosi.
- Litar Nürburgring popular dalam dunia permotoran kerana menawarkan permukaan trek yang luas dan pelbagai serta mencabar. Sepanjang trek pengguna akan menemui jalan lurus panjang dan laju, bahagian berbonggol, selekoh tajam (hairpin), termasuk permukaan menaik dan menurun hingga 1,000 kaki.
- Antara bahagian trek Nürburgring paling terkenal ialah 'Bergwerk', iaitu selekoh dengan sudut 90º yang terletak selepas seksyen panjang dan pantas. Selekoh berkenaan dilaporkan merekodkan banyak kemalangan serius sepanjang sejarah litar tersebut.
BACA >>> Litar Antarabangsa Langkawi Akan Jadi Nürburgring Timur!
Leave a Reply