NISSAN Skyline R33 ialah antara anak yang kurang dikenali dalam ahli famili jenama penuh legenda itu. Ya, walaupun menawarkan prestasi kereta yang juga mengagumkan, termasuk rekabentuk ada gaya dan ciri pemanduan mantap, R33 masih gagal menyaingi populariti dua saudaranya, R32 dan R34. Namun, harus diakui R33 tetap sebuah jentera buas yang seronok dipandu!
Kereta dalam video YouTube di bawah ini ialah R33 dengan tanda nama GTS-T, iaitu model pertengahan dalam barisan Skyline yang dikeluarkan sekitar 1990-an. Berbanding model GT-R yang lebih mahal, GTS-T didatangkan dalam sistem pacuan roda belakang (RWD) saja. Ini bermakna, model ini mempunyai kelebihan beraksi drift dengan cantik.
BACA >>> Nissan Skyline GT-R V.Spec II Nür (2002) yang Masih Berbau Kedai Ini Bakal Dilelong!
SISTEM RWD
Walaupun tanpa sistem pacuan semua roda (AWD) seperti dimiliki saudaranya, GTS-T masih sebuah jentera berenjin enam sebaris dengan pengecajturbo berkuasa 246hp dalam bentuk standard. Tetapi, pemilik R33 dalam video ini mahukan lebih uumph dengan menaik taraf kuasa enjin kepada 300hp sebelum nekad melakukan aksi drift di sebuah trek bukit tertutup dekat Itali.
Terima kasih kepada 18Bozzy92, kita kini mampu menyaksikan sendiri bagaimana R33 melayan selekoh-selekoh di sepanjang laluan gunung yang sempit dan berliku. Sudah tentu kepakaran cukup teruji kerana sedikit kesilapan dilakukan mampu mengundang padah. Namun, walaupun nampak berbahaya, tetapi si pemandu mendakwa dia tahu apa yang dilakukan. Ini bermakna, dia cukup pakar sebelum berani melakukan aksi ekstrem tersebut.
BACA >>> Nissan Skyline BNR34 V-Spec II - Jentera Jalanan Terbaik
Nasihat kami, jangan sesekali cuba jika baru berlatih 2-3 kali di belakang rumah!
SUMBER: RoadAndTrack.com
Leave a Reply