WABAK Covid-19 menjejaskan ekonomi banyak negara, termasuk Malaysia, dan automotif adalah antara sektor paling terkesan dari segi angka jualan kenderaan baharu separuh penggal pertama 2020 berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Berikut statistik dikeluarkan Persatuan Automotif Malaysia (MAA) mengenai jumlah keseluruhan industri (TIV) 2020 bagi jualan kenderaan di negara ini:
- Jualan kenderaan menunjukkan penurunan ketara apabila PKP diumumkan pada 18 Mac tahun lalu. Jualan April 2020 cuma 145 unit kenderaan sahaja berikutan penutupan operasi barisan pengeluaran dan pusat jualan.
- Pada Mei 2020, jualan naik kepada 23,366 unit selepas Kerajaan melonggarkan pelaksanaan PKP dengan membenarkan banyak sektor ekonomi beroperasi, termasuk automotif.
- Pada tiga bulan terakhir 2020, jualan kenderaan meningkat ketara berbanding tempoh sama pada 2019 dengan rekod 184,121 unit berbanding 161,296 unit pada suku ketiga 2019.
- Secara keseluruhan, TIV 2020 mencatatkan jualan 529,434 unit setahun, iaitu merosot 74,847 unit atau 12.4 peratus berbanding TIV 2019 (604,281 unit).
- Walaupun merosot, angka tersebut sebenarnya lebih tinggi berbanding ramalan awal MAA, iaitu sekitar 470,000 unit sahaja.
- Prestasi tersebut dicapai berikutan insentif pengecualian cukai diumumkan Kerajaan bermula 15 Jun hingga 31 Disember 2020, sekali gus meningkatkan jualan penggal kedua 2020, iaitu sebanyak 68,836 unit.
- Dari segi segmen pasaran, kenderaan penumpang mencatatkan jualan 69,212 unit, merosot 12.6 peratus.
- Segmen kenderaan komersial pula terjual 5,635 unit (merosot 10.4 peratus).
TIV 2021 DIRAMAL MENINGKAT
Sementara itu, TIV 2021 diramalkan meningkat 570,000 unit, iaitu tambahan 40,566 unit berbanding tahun lalu selepas mengambil kira faktor berikut:emulihan ekonomi global dan tempatan kita
- Penerusan insentif pengecualian cukai jualan untuk kenderaan penumpang di bawah pakej Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) hingga 30 Jun 2021.
- Kadar faedah pinjaman sewa beli lebih rendah.
- Pengenalan model baharu dengan spesifikasi dan rekabentuk terkini pada harga lebih kompetitif.
- Kempen promosi agresif dilakukan pengeluar kereta untuk mendorong jualan dan mengekalkan bahagian pasaran.
BACA >>> #BikinMotor: Honda Bulat Jadi Trail Cub 55, Kapcai Rare untuk Penggemar Aktiviti Lasak
BACA >>> PCPO: Pelanggan Kini Boleh Beli Kereta Terpakai Proton di Pusat Jualan Proton
Leave a Reply