HAMPIR 91 peratus pengedar kereta di China sudah membuka semula perniagaan walaupun penularan wabak Covid-19 masih belum reda sepenuhnya. Bagaimanapun, jumlah pengunjung masih rendah iaitu 53 peratus berbanding hari normal.
Tinjauan terbaharu Pertubuhan Pengedar Automobil China (PPAC) melibatkan 8,393 pusat pengedar mendapati jumlah pengunjung berbeza mengikut jenama kenderaan. Bilik pameran berjenama China mencatatkan jumlah pengunjung paling rendah, iaitu 35 peratus, tetapi masih dianggap normal tahun ini.
Pusat pengedar tempatan berjenama asing pula merekodkan kunjungan 54 peratus mengikut kadar normal. Premis jenama mewah dan import pula merekodkan jumlah pengunjung lebih tinggi, iaitu 57 peratus daripada tahap normal.
BACA >>> Covid-19: Engkar Perintah Kawalan Pergerakan, Doktor Joging Kena Siasat
Jualan kenderaan penumpang menyusut 47 peratus pada 15 hari pertama Mac disebabkan wabak Covid-19, menurut Persatuan Kereta Penumpang China (CPCA).
Pada minggu pertama Februari lalu, jualan kenderaan merosot 96 peratus, dan jatuh 92 peratus berbanding tempoh sama 2019.
"Beberapa (pentadbir) bandar mula menggalakkan orang ramai kembali kepada kehidupan normal, tetapi keyakinan pengguna untuk membeli kereta dijangka tidak kembali kepada situasi asal hingga hujung Mac," kata kumpulan dalam industri.
Kerajaan Beijing mengambil beberapa pendekatan luar biasa untuk mengekang wabak Covid-19, termasuk melanjutkan cuti Tahun Baharu Cina kepada 9 Februari, mengehadkan perjalanan dan penguatkuasaan lain. Tinjauan PPAC juga mendapati 9.2 peratus pengedar terpaksa menutup perniagaan pada Isnin lalu kerana gagal memperoleh kelulusan Kerajaan Tempatan.
Ini kerana sesebuah premis perniagaan perlu menyediakan alat dan sumber perlindungan mencukupi untuk pelanggan dan kakitangan.
BACA >>> Penunggang Rebah di Shell Batu Caves Sah Positif Arak, Bukan Covid-19
SUMBER: AutoNews
Leave a Reply