KETIKA pengangkutan awam masa kini semakin sebati dengan perkhidmatan teksi e-hailing, masih ada yang percayakan teksi konvensional sebagai nadi pengangkutan utama. Antaranya Geely yang melabur berbilion ringgit dalam London Electric Vehicle (LEVC).
Produk LEVC ialah kelahiran semula teksi London, dipanggil TX, yang baru saja dilancarkan untuk pasaran Jepun. Teksi ini boleh digunakan sebagai teksi awam dan premium yang mampu memuatkan enam penumpang serta mesra kerusi roda. Ia sesuai digunakan dalam trafik bandar dengan radius pusingan 8.45 meter.
BACA >>> LEVC LVC - Van Komersial Hibrid dengan Jarak Memandu 607km
Berbanding teksi konvensional, TX dikuasakan enjin ekstender-jarak (range-extender) dan elektrik yang boleh dipandu lebih 130km, bebas emisi dan memiliki jarak gabungan perjalanan sejauh 600km.
Perkhidmatan teksi di Jepun memang terkenal dengan kenderaan yang bersih dan pemandu berdisiplin. Jadi, kehadiran teksi TX akan menawarkan ciri kenderaan baharu seperti bumbung panoramik, soket pengecas untuk telefon pintar dan komputer riba, dan ruang kabin luas.
BACA >>> London Lancar Teksi 'Black Cab' Hibrid, Boleh Jimat Hingga 643km
Berdasarkan ciri unik tersebut, LEVC yakin teksi TX bakal menarik perhatian pengendali teksi dan perkhidmatan pengangkutan awam premium di bandar-bandar Jepun.
Industri teksi Jepun mempunyai 240,000 unit kenderaan dengan 50,000 pengendali beroperasi sekitar Tokyo. Angka tersebut nampak meyakinkan yang dilihat cukup sesuai untuk Jepun. Rekabentuk TX dengan pengaruh teksi London yang ikonik mampu menjadi tarikan pelancong di bandar-bandar serata dunia.
TX juga sesuai untuk Kerajaan dan pengusaha yang mahukan industri teksi tampil profesional, dan berdisiplin dengan memberikan kualiti perkhidmatan terbaik. Satu lagi input yang boleh dipelajari adalah bagaimana pengeluar UK-China itu mampu menembusi pasaran Jepun yang sedia kompetitif.
BACA >>> Volvo-Geely Rancang Tubuh Syarikat Baharu Bangunkan Enjin Petrol, Hibrid
Leave a Reply