BMW Motorrad memperkenalkan dua model middleweight baharu, F900XR (sport-tourer) dan F900R (naked) di Pameran Motosikal Milan (EICMA) 2019.
Asalnya, rekabentuk kedua-dua model itu pernah didedahkan pada model konsep, BMW Concept 9Cento, tahun lalu dan baru kini direalisasikan BMW Motorrad dalam bentuk jentera pengeluaran.
Apa yang menarik tentang F900XR (kiri) dan F900R (kanan)?
BMW F900R (kiri) memiliki penampilan dinamik berbanding F800R, manakala F900XR (kanan) berkongsi rupa sama dengan S1000XR yang juga dipamerkan di pentas utama BMW Motorrad di EICMA 2019. Kedua-dua model itu berkongsi enjin sama, jenis 2-silinder 4-injap 895cc DOHC berasaskan trenkuasa F850GS.
Namun, bagi dua model ini, enjin dipertingkat daripada 853cc kepada 895cc yang mana BMW mendakwa mampu menghasilkan kuasa 103hp. Nisbah mampatan juga dinaikkan daripada 12.7:1 kepada 13.1:1, manakala aci engkol memiliki ofset 90º yang ditala 270° dan 450° untuk menghasilkan bunyi sama seperti enjin 90º V-Twin.
BACA >>> BMW HP4 Race Kini di Malaysia - Enjin 215hp, Harga RM520,900 Sahaja!
Penggunaan komponen silenser keluli tahan karat baharu menjadikan bunyi enjin lebih halus, manakala dua syaf imbang membantu mengimbangkan output. Juga dilengkapkan klac anti-gelincir (A&S) dan Kawalan Tork Drag Enjin (MSR) untuk mengurangkan gelincir roda belakang ketika menurunkan gear dan memerah terotel mendadak.
F900R dan F900XR menawarkan dua mod tunggangan standard: Rain dan Road dengan Mod Pro (Dynamic dan Dynamic Pro). Turut tersedia ciri bantuan tunggangan seperti Quick Shift, Kawalan Traksi Dinamik (DTC) dan ABS Selekoh. Kedua-dua model berkongsi frem keluli yang menggunakan elemen bering-beban (load-bearing) enjin.
BACA >>> BMW S 1000 RR Lancar di Sepang, Harga RM138k
Subfrem bolt-on di belakang adalah struktur kerangka baharu utnuk F900R dan F900XR bagi mendapatkan ekor pendek dan tirus. Jika F800R menampilkan rekaan tangki minyak bawah pelana, F900 pula kembali kepada konsep konvensional, iaitu depan penunggang.
Tangki minyak baharu menggunakan bahan plastik dikimpal. BMW mendakwa, material itu kali pertama dilakukan pada motosikal pengeluaran. F900R memiliki kapasiti tangki 13 liter, manakala F900XR (16 liter). Kedua-dua model menggunakan sistem suspensi fork terbalik (USD), iaitu F900XR dengan travel 170mm (depan) dan monoshock dengan travel 172mm (belakang), manakala F900R mendapat travel 135mm di depan dan 142mm (belakang).
Walaupun suspensi kedua-dua model tidak boleh dilaraskan, tetapi tambahan opsyen suspensi elektronik Dynamic ESA memberikan ia fiil suspensi semi-aktif.
Suspensi lebih panjang menyumbang kepada ketinggian berbeza. F900XR memiliki ketinggian 32.5 inci dan F900R (32.1 inci). Ergonomik F900R memiliki posisi tunggangan sporty dengan peg kaki dan bar hendal sedikit ke depan. F900XR pula lebih tegak dengan posisi hendal tinggi dan sedikit ke belakang. Visor angin F900XR boleh dilaras secara manual dengan tangan.
Kedua-dua model dipadankan dengan paparan TFT 6.5-inci dengan ketersambungan telefon sebagai standard menerusi kawalan pelbagai BMW di kiri hendal.
F900R didatangkan dalam warna hitam metalik, biru metalik, perak metalik dan perak metalik/merah. F900XR pula dalam warna badan putih, emas metalik atau merah.
BACA >>> Imej Lakaran BMW F 850 R (2020) Baharu Bocor
Leave a Reply