JUALAN kereta Jepun di Korea Selatan merosot lebih separuh untuk bulan kedua berturut-turut sepanjang September lalu berikutan kempen pemulauan barangan jenama Negara Matahari Terbit itu.
Menurut laporan agensi berita Xinhua, Kementerian Perdagangan, Industri dan Tenaga Korea Selatan semalam mendakwa, jualan kereta import dari Jepun menjunam 59.8 peratus sepanjang September berbanding tahun lalu selepas susut 56.9 peratus pada bulan sebelumnya.
BACA >>> Rugi Tahun Ketiga Berturut-Turut, Industri Automotif Korea di Ambang Gerhana?
PROTES JEPUN SEKAT EKSPORT KOREA
Pengguna di Korea Selatan memboikot produk Jepun sebagai reaksi kepada keputusan Tokyo mengetatkan kawalan eksport untuk tiga material penting dalam pembuatan cip memori dan panel paparan yang menjadi nadi eksport negara itu pada Julai lalu.
Sebulan kemudian, pada Ogos lalu, Jepun menggugurkan Korea Selatan daripada senarai rakan niaga boleh dipercayai, termasuk melucutkan beberapa keistimewaan eksport ke negara berkenaan. Sebagai respons, Seoul tidak menunggu lama untuk turut menyingkirkan Tokyo daripada senarai rakan eksport dipercayai.
JUALAN KERETA IMPORT NAIK, TETAPI BUKAN KERETA JEPUN
Jualan kenderaan tempatan dan import di pasaran Korea Selatan mencatatkan peningkatan 4.1 peratus berbanding tahun lalu kepada 133,016 unit pada September lalu. Jualan kereta tempatan naik 1.0 peratus, manakala jualan kereta import turut melonjak 22.4 peratus berikutan permintaan tinggi terhadap model mewah dari Jerman.
Sebaliknyan, eksport kereta merosot 4.8 peratus sejak tahun lalu kepada 171,425 unit bulan lalu, tetapi dalam perkiraan nilai, penghantaran kereta naik 4.0 peratus kepada AS$3.08 bilion (RM12.8 bilion) berikutan permintaan tinggi terhadap model SUV mewah dan kenderaan hijau.
BACA >>> Diplomasi Volvo Lembutkan Korea Utara, Pyongyang Berhutang Lebih RM1.5b Kepada Sweden
Sementara itu, eksport alat ganti turut naik 2.1 peratus kepada AS$1.79 bilion (RM7.48 bilion) pada bulan sama, September.
SUMBER: Bernama
Leave a Reply