TRIUMPH Street Triple RS (2020) baru saja dilancarkan dengan mengekalkan siluet klasik barisan Street Triple, tetapi direka semula gaya untuk jadi lebih praktikal dan trendy.
Perubahan paling ketara ialah perincian Street Triple RS (2020). Lampu utama direka semula yang kali ini nampak lebih agresif, manakala casis badan kini lebih terdedah. Berat streetfighter ini juga dikurangkan kepada cuma 166kg. Malah Triumph mendakwa ini ialah model segmen 750cc paling ringan.
BACA >>> Triumph Speed Triple S dan RS (2018) Kini Lebih Canggih, Berkuasa
Enjin Street Triple RS (2020) turut diperbaharui untuk menjana lebih kuasa tetapi masih patuh standard emisi Euro 5. Ia dibina berasaskan pengalaman yang diraih daripada perlumbaan Moto2 yang mana Triumph menjadi pembekal rasmi untuk enjin jentera dalam kejuaraan kelas kedua MotoGP itu.
Masih mengekalkan trenkuasa 3-silinder 765cc, prestasi jentera kuasa mampu meledak kuasa setinggi 121hp dan tork 77.3Nm, meningkat 9 peratus daripada enjin sedia, kuasa 116hp dan tork 76Nm. Pecutan juga lebih lancar menerusi penggunaan komponen ekzos baharu selain aci engkol dan klas yang juga baharu.
Sistem suspensi mengekalkan fork Showa BFF dengan travel 41mm di depan dan monoshock Öhlins STX40 di belakang. Sistem brek pula menggunakan dua kaliper brek monoblok Brembo M50 4-piston dengan diameter cakera 310mm di depan, manakala brek belakang juga menggunakan khidmat Brembo 1-piston
BACA >>> Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition yang Paling Hampir dengan Jentera Lumba
Ciri lain Street Triple RS (2020) ialah skrin pemuka TFT baharu dengan konektiviti Bluetooth. Menerusi aplikasi mobil MyTriumph, penunggang dapat mengakses aplikasi navigasi, kawalan muzik, mendengar dan menjawab panggilan telefon, termasuk mengawal kamera aksi GoPro.
Ada lima mod tunggangan diberikan, iaitu Track, Sport, Street, Rain dan kustom yang boleh disetkan sendiri.
BACA >>> Triumph Rocket 3 (2019) Lancar Varian GT dan R, Harga Bermula RM98k
Leave a Reply