KEMENTERIAN Kerja Raya (KKR) menyelesaikan lebih 95 peratus aduan kerosakan jalan raya yang dilaporkan menerusi aplikasi mudah alih MyJalan, kata Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.
Beliau berkata, daripada 12,459 aduan diterima, 11,860 kes (95.19 peratus) berjaya ditangani, manakala baki 599 kes (4.81 peratus) masih dalam siasatan atau menunggu tindakan lanjut.
Statistik Aduan MYJalan
Sejak aplikasi MYJalan dilancarkan pada Ogos 2023, 40,938 aduan dikemuka lebih 54,000 pengguna. Daripada jumlah itu, 28,479 aduan (69.57 peratus) disalurkan semula kepada agensi berkaitan di bawah dasar No Wrong Door kerana melibatkan jalan di luar bidang kuasa KKR.
Antara kategori jalan tidak berada bawah bidang kuasa KKR ialah jalan perbandaran, kampung, pertanian, negeri dan persendirian yang dikendalikan pihak berkuasa tempatan (PBT), Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) dan Kerajaan Negeri.
Had Masa Baiki Jalan
Terdahulu, Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Ahmad Maslan menyatakan semua aduan jalan berlubang (pothole) yang dilaporkan menerusi MYJalan perlu diperbaiki dalam tempoh 24 jam. Bagi kerosakan lain, aduan wajib diselesaikan pihak berkaitan dalam tempoh 15 hari.
Fakta Ringkas MYJalan
- 95.19 peratus aduan diselesaikan
- 12,459 aduan diterima sejak Ogos 2023
- 54,330 pengguna aplikasi
- 69.57 peratus aduan disalur semula kepada agensi lain
SUMBER: Bernama
Leave a Reply