DUA perkara yang dimahukan pengguna kebanyakan untuk kenderaan elektrik (EV) ialah harga mampu milik dan jarak pemanduan jauh.
Permintaan tersebut sama sahaja dengan kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE).
Kedua-duanya juga diperakui pengeluar dan sudah ada usaha untuk menghasilkan EV mampu milik selain pembangunan teknologi yang dapat memanjangkan jarak pemanduan.
Selain usaha tersebut, ada pengeluar yang menunjukkan kemampuan EV mereka seperti mana cabaran setangki petrol atau diesel.
Terbaru Mercedes-Benz mengumumkan kejayaan perjalanan jauh ketiga VISION EQXX yang menempuh jarak lebih 1,000 kilometer (km) di Padang Pasir Arab.
Perjalanan meliputi laluan bandar yang sibuk serta lebuh raya di gurun terbuka dan mencatat kadar purata penggunaan elektrik 7.4 kilowatt jam (kWj) per 100 kilometer (km).
Kadar itu bersamaan 0.9 liter per 100 km untuk kenderaan petrol! Dengan suhu sehingga 34 darjah Celsius, VISION EQXX memecahkan rekodnya sendiri.
Perjalanan di Semenanjung Arab bermula dari Pusat Mercedes-Benz di Riyadh, Arab Saudi sehingga Pusat Jenama Mercedes-Benz di Dubai, Emiriyah Arab Bersatu (UAE).
Jarak yang ditempuh sejauh 1,010 km dan dihabiskan dalam masa pemanduan 14 jam dan 42 minit.
Perjalanan bermula pada pukul 4.15 pagi dengan cas penuh dan menariknya tenaga VISION EQXX masih berbaki 309 km sebaik sahaja tiba di Dubai pada pukul 7.57 petang.
Tujuan perjalanan ketiga ini bagi memaksimumkan kecekapan di dalam semua kawasan dan memeriksa prestasi sistem di dalam keadaan gurun yang melampau.
Satu perkara yang menarik untuk diberi perhatian ialah pengurusan haba pada suhu sehingga 34 darjah Celsius.
Sistem pintar berdasarkan permintaan itu mampu mengekalkan rangkaian pemacu (drivetrain) dan ruang dalaman dalam keadaan sejuk.
Sistem penyaman udara berfungsi dengan kesan negatif yang minimum pada kecekapan tenaga dan disumbang oleh pam haba pelbagai sumber.
Cahaya matahari turut memberi peluang kepada para jurutera untuk memeriksa dengan lebih teliti prestasi bumbung solar VISION EQXX.
Bumbung dengan 117 sel solar diguna untuk menguasakan pelbagai perkakasan dan mengurangkan penggunaan tenaga dari sistem utama dan meningkatkan lagi kecekapan.
Di dalam perjalanan ke Dubai, sistem itu berjaya menuai 1.8 kWj tenaga solar dan menambah sekitar 24 km jarak pemanduan keseluruhan.
Turut dimanfaatkan untuk dibandingkan dengan perjalanan sebelum ini ialah pengaruh angin dan matahari pada kecekapan.
Selain suhu matahari, penilaian turut merangkumi sudut dan arah cahaya matahari.
Satu daripada faktor penting di dalam kecekapan mana-mana kenderaan ialah tangan di sebalik stereng dan kaki pada injak atau pemandu kereta.
Pemandu yang terlibat di dalam perjalanan ini merupakan pakar berpengalaman dan mempunyai tugas pengujian terperinci.
Bagi memaksimumkan kecekapan tenaga, mereka memanfaatkan sistem pembantu kecekapan pintar kereta.
Sistem itu menguruskan pelbagai maklumat dan mencadangkan gaya pemanduan paling cekap dalam masa nyata. Di antara maklumat seperti arah dan keamatan matahari dan angin.
Sebagai contoh semasa angin lintang yang kuat, sistem membantu pemandu melaras kelajuan mengikut kesesuaian.
Bagi memaksimumkan tenaga solar semasa berhenti, pemandu meletakkan kereta sejajar dengan matahari menggunakan paparan maklumat solar.
Luar biasa canggih dan memanfaatkan tenaga sebaik mungkin!
Kelajuan maksimum semasa perjalanan ialah 140 km/j dengan kelajuan purata 79.4 km/j (bergerak) dan 68.7 km/j (termasuk pegun, lintasan sempadan, penukaran pemandu).
VISION EQXX diperkenal pada 2022 sebagai kereta Pembuktian Konsep (PoC) dan telah menjalani pelbagai pengujian termasuk dua perjalanan jauh di Eropah.
Mercedes-Benz turut membawanya ke Amerika Syarikat dan China.
Bentuk badan titisan air mata dibuat untuk kecekapan dan kadar pekali seretan VISION EQXX hanya 0.17 Cd!
Leave a Reply