DEK kerana Toyota tidak agresif dalam menawarkan kenderaan elektrik (EV), ada yang membuat telahan syarikat bakal menemui kegagalan.
Hakikatnya Toyota bukan mengabaikan tetapi sebagai syarikat kelompok teratas dunia mengambil strategi berbilang laluan (multipathway).
Bergantung pada pasaran, Toyota menawarkan kenderaan hibrid, EV dan sel bahan api hidrogen atau ketiga-tiganya sekaligus. Satu lagi yang menyokong keberkesanan strategi Toyota ialah data jualan.
Apa yang menarik ialah jumlah jualan Toyota Motor Eropah (TME) dalam tempoh enam bulan pertama 2024 meningkat lebih sembilan peratus berbanding tempoh sama tahun lalu.
Jualan Toyota dan Lexus meningkat kepada 626,572 unit dan Toyota mengekalkan kedudukannya sebagai jenama kereta penumpang kedua terlaris dengan peningkatan lebih sembilan peratus.
Lexus pula mengekalkan kedudukannya sebagai satu daripada jenama Eropah yang berkembang pesat dengan pertumbuhan lebih 21 peratus.
Toyota Profesional sebagai jenama kenderaan perdagangan ringan TME pula menyaksikan peningkatan jualan lebih sepuluh peratus.
Tentang kenderaan elektrik yang hangat sekarang ini, jualan EV meningkat 34 peratus, hibrid plug-in meningkat 38 peratus dan hibrid meningkat 11 peratus.
Kenderaan elektrifikasi Toyota dan Lexus mewakili 74 peratus jualan keseluruhan Toyota dan Lexus di Eropah.
Ringkasan jualan TME di Eropah dari Januari sehingga Jun 2024:
Toyota
- Jualan sebanyak 585,321 unit, peningkatan lebih sembilan peratus berbanding Januari sehingga Jun 2023.
- Kenderaan elektrifikasi mewakili 73 peratus daripada keseluruhan, peningkatan lebih sembilan peratus.
- Jualan kenderaan elektrik bateri (BEV) meningkat 24 peratus kepada 19,038 unit.
- Jualan kenderaan elektrifikasi: 424,812 unit, peningkatan sembilan peratus.
Model terlaris:
- Yaris Cross (103,657), Yaris (93,587), siri Corolla (87,820), Toyota C-HR (62,513), Aygo X (52,645), RAV4 (52,171).
- Model elektrifikasi: Yaris Cross Hybrid (98,807), Yaris Hybrid (83,772), Corolla Hybrid (75,231), Toyota C-HR Hybrid (57,619), RAV4 Hybrid/Plug-in Hybrid (49,889).
Toyota Professional
- Meningkat sepuluh peratus kepada 72,012 unit.
- Jualan Proace City meningkat 28 peratus kepada 29,857 unit.
- Jualan meningkat lebih 21 peratus kepada 41,251 unit.
Model terlaris:
- NX (13,341), RX (7,018), UX (5,349).
- Model elektrifikasi: NX Hybrid/Plug-in Hybrid (12,942), UX Hybrid/EV (5,200), RX Hybrid/Plug-in Hybrid (5,371).
Dilihat dari kecenderungan pembeli, ringkasan yang boleh dibuat ialah Toyota mempunyai potensi untuk mengalihkan pembeli kelompok model popular kepada versi elektrik.
Sebagai contoh, Toyota menyediakan versi elektrik untuk Yaris Cross, Yaris dan siri Corolla dengan andaian bahawa kebanyakan dari pembeli berpuas hati dengan teknologi hibrid dan hibrid plug-in Toyota dan berkira-kira untuk beralih kepada BEV.
Jualan BEV iaitu bZ4X ialah sebanyak 13,910 unit dan tidak mempunyai legasi berbanding model lain seperti Corolla atau Yaris.
Trend pengeluar hari ini ialah mengeluarkan siri BEV baharu berbanding menjenamakan siri sedia ada kepada EV.
Toyota Professional pula menawarkan Proace BEV, Proace Verso BEV, Proace City BEV dan Proace City Verso BEV dengan jualan 5,128 unit.
Di sebalik kemeriahan jualan, model berprestasi GR mempunyai peminat tersendiri. GR Yaris paling digemari dengan jualan 1,608 unit diikuti GR86 sebanyak 739 unit dan 268 unit untuk GR Supra.
Pikap popular iaitu Hilux pula mencatat jualan sebanyak 26,444 unit.
Nota:
- Jualan Eropah kecuali Rusia.
- TME bertanggungjawab untuk pasaran Barat, Tengah dan Timur Eropah termasuk beberapa pasaran Asia Tengah seperti Armenia, Azerbaijan, Georgia dan Kazakhstan.
- Timur Eropah termasuk Kazakhstan, Caucasus, Ukraine, Turkiye dan Israel.
Leave a Reply