• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / #TahukahAnda: 5 Kriteria Basikal Keirin yang Perlu Anda Tahu

#TahukahAnda: 5 Kriteria Basikal Keirin yang Perlu Anda Tahu

August 18, 2016 By Han Othman 1 Comment

1.5k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


KEIRIN ialah perlumbaan basikal yang agak pelik kerana ada basikal khas mengetuai pelumba basikal lain di belakangnya. Basikal khas dan aneh itu dikenali sebagai 'derny' yang mempunyai enjin kecil termasuk pedal dan rantai.

Selain 'derny' sebagai tunggangan pendahulu keirin, motosikal juga digunakan, termasuk basikal elektrik dan basikal tandem (kembar).

BACA >>> Azizulhasni Tayang Basikal RM300k untuk Misi Buru Emas Olimpik Tokyo

Pelumba basikal keirin akan mengejar penunggang derny dan saling berasak-asak untuk mencari posisi terbaik sebelum memecut sebaik saja derny membuka ruang ke tepi. Pada permulaan perlumbaan, derny ditunggang pada kelajuan sekitar 25kmj dan perlahan-lahan meningkat kepada 50kmj. Pelumba basikal keirin biasanya keluar trek kira-kira 600-700 meter sebelum penamat, di mana purata kelajuan mampu mencecah 70kmj.

Kejohanan basikal keirin kerap berlangsung dalam beberapa pusingan dengan satu final bagi menentukan juara. Kadangkala, pelumba yang tidak layak mendapat peluang kedua menerusi pusingan repecaj (repechages) seperti dilalui pelumba Olimpik negara, Azizulhasni Awang sebelum mara ke pusingan final.

Sebenarnya, repecaj bukan hanya digunakan dalam perlumbaan basikal keirin sahaja, tetap juga sukan lain seperti bela diri, bola lisut, bola tampar, ragbi, dan lawan pedang.

BACA >>> #TahukahAnda: Basikal Lebih Laju daripada Kereta di Tokyo

BASIKAL KEIRIN

basikal-keirin
Basikal keirin adalah tentang kelajuan dan kuasa, serta direka untuk bekerja sebagai unit tunggal dengan pelumba. Selain itu, basikal digunakan juga adalah buatan kustom, di mana setiap bahagian direka berdasarkan karakteristik unik seseorang pelumba itu. Ada 5 kriteria utama basikal keirin, iaitu:

1. Tiada Brek

brek-kierin
Basikal keirin direka sepenuhnya untuk kelajuan. Justeru tiada alat atau mekanisme diperlukan untuk mengurangkan kelajuan. Pelumba melaraskan kelajuan menerusi henjutan pedal semata-mata.

2. Frem

keirin-frem
Frem basikal keirin dibuat daripada keluli yang menggabungkan kelembutan dan kekuatan (keluli krom-moli). Setiap frem dihasilkan secara buatan tangan oleh pembuat frem custom. Ini menjadikan setiap basikal keirin ialah khas buat seorang pelumba sahaja dan tidak sama dengan pelumba lain.

3. Gear Belakang

gear-kierin
Tidak seperti basikal jalanan, gear belakang keirin ialah tetap dan bersambung terus dengan roda, serta mustahil bagi seseorang pelumba itu mengayuh ke belakang atau menghentikan kayuhan.

4. Pilihan Nisbah Gear

opsyen-gear-kierin
Semakin kecil nisbah gear, semakin mudah sesebuah basikal dikayuh. Nisbah gear kecil membolehkan pelumba mencapai kelajuan maksimum dengan cepat, tetapi memerlukan kayuhan yang pantas untuk mengekalkan kelajuan tertinggi.

Nisbah gear besar pula lebih sukar dikayuh yang memerlukan lebih masa untuk mencapai kelajuan tertinggi, tetapi membolehkan pelumba mengekalkan kelajuan dengan kayuhan perlahan.

* Nisbah gear bersamaan jumlah gigi dalam gear yang bersambung dengan pedal basikal, dan dibahagikan dengan jumlah gigi gear belakang.

Nisbah gear tipikal basikal jalanan 1-kelajuan (1-speed) adalah kira-kira dua. Sesetengah pelumba keirin menggunakan nisbah gear 4. Menunggang basikal dengan nisbah gear sebegini tidak ubah seperti mendaki cerun curam menggunakan gear tinggi basikal 3-kelajuan. Bagi orang biasa, ia sesuatu yang hampir mustahil dilakukan.

5. Tayar

tayar-kierin
Tayar basikal keirin mempunyai diameter luar 675mm dan ketipisan 22mm. Ia sengaja direka begitu untuk mendapatkan kelajuan maksimum dengan meminimumkan kawasan permukaan yang bersentuhan dengan trek, sekali gus mengurangkan geseran. Isian tekanan atmosfera 9.5 atm adalah tinggi berbanding 2 atm yang digunakan pada tipikal basikal jalanan.

BACA >>> Ducati MG-20 - Basikal Lipat Elektrik dengan 3 Mod Kuasa, Harga RM9.2k!

SUMBER: KeirinGuide

Related

1.5k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment Tagged With: Azizulhasni Awang, basikal keirin, derny, keirin, kelajuan keirin, lumba basikal keirin, Sukan Olimpik, Sukan Olimpik Rio 2016, tahukah anda

Comments

  1. Mat says

    August 13, 2021 at 12:51 PM

    Kenapa basikal track rim belakang perlu kosong macamtu? kalau rim belakang macam rim yg dihadapan tu xbolehke

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #SembangDeras: Sistem Bayaran Tol Digital Masih Kucar-Kacir, Sampai Bila Nak Tunggu Seragam?
    #SembangDeras: Sistem Bayaran Tol Digital Masih Kucar-Kacir, Sampai Bila Nak Tunggu Seragam?
  • Beli Denza D9 Dapat Pakej Eksklusif Bernilai RM5k, Tawaran Sah Sepanjang September Ini!
    Beli Denza D9 Dapat Pakej Eksklusif Bernilai RM5k, Tawaran Sah Sepanjang September Ini!
  • #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
    #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu

PANDU UJI

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

BERMAZ Motor baru saja melancarkan kenderaan utiliti sukan (SUV) saiz … [Baca Lagi...]

GAC Emkoo 2025

Media Malaysia Pandu Uji GAC Emkoo 2025 Menjelang Debut, Harga Mula Dijangka RM120k?

PENGEDAR sah jenama GAC Motor di Malaysia, WTC Automotif hari ini … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev