STERENG jentera Formula Satu (F1) menampilkan rekabentuk unik walaupun tidaklah sampai kepada tahap seindah objek pameran di galeri seni. Tetapi kos pembuatan boleh jadi menyamai salah satu lukisan atau arca seni yang dipamerkan.
Namun, selain pencapaian rekabentuk, stereng F1 termuat aspek kejuruteraan mengagumkan, tidak ubah seperti set alat permainan kanak-kanak. Ia menawarkan fungsi kawalan penuh pemanduan menerusi akses punat, tombol, dan pedal dalam pelbagai warna berbeza. Malah, juga disediakan skrin sentuh!
Anda mungkin ingin tahu apakah fungsi semua punat kawalan, tombol dan pedal pada stereng jentera F1. Di bawah ini ialah contoh stereng McLaren Honda F1 berserta penerangan mengenainya.
BACA >>> #RetroAuto: Cerita Menakjubkan di Sebalik Kotak Gear F1 McLaren
Seperti anda lihat, pembuat roda stereng F1 melakukan segala usaha untuk menjadikan setiap fungsi pemanduan dapat diakses sepantas di hujung jari, tanpa pemandu perlu mengangkat tangan. Asasnya, ia seperti unit kawalan pusat untuk keseluruhan kereta yang memberikan pemandu capaian mudah tentang apa saja.
- Klac (Clutch) - Ini ialah pedal anjakan untuk fungsi klac. Anda tentu perasan ada dua pedal pada stereng di atas, kenapa? Disebabkan ia digunakan ramai pelumba, jadi dua pedal anjakan itu berfungsi bukan saja untuk pemandu tangan kanan, tetapi juga kidal.
- Pintas (Overtake) - Punat ini bertindak seperti butang nitro untuk pelumba drag yang memberikan pemandu ledakan kuasa untuk memotong pemandu lawan.
- Suis Multifungsi - Casis (Multi-Function Switch - Chassis) - Tombol biru ini berfungsi serentak dengan dua lagi butang biru. Jadi pemandu dapat buat pelarasan casis dengan pantas.
- Suis Multifungsi - Unit Kuasa (Multi-Function Switch - Power Unit) - Tombol putih disediakan bersama dua lagi punat putih (+ dan -), membantu pemandu membetulkan situasi kuasa tinggi atau rendah.
- Pengehad Halaju Lorong Pit (Pit Lane Speed Limiter) - Punat ini berfungsi sebagai pengehad kelajuan. Pemandu akan menekan butang ini apabila memasuki lorong pit. Jadi tidak kira berapa dalam dia menginjak pedal minyak, jentera dipandu tidak akan memecut lebih 100kmj.
- DRS - Ini ialah singkatan kepada Drag Reduction System (Sistem Pengurangan Drag). Ia mengawal sayap belakang kereta. Regulator F1 sangat ketat, dan pemandu tidak dibenarkan menggunakannya dalam dua lap pertama, dan hanya boleh ditekan dalam zon pengaktifan DRS apabila kereta berada dalam jarak satu saat. Mujurlah pemandu tidak perlu melakukan semua kira-kira tersebut kerana ada lampu indikator akan menyala sebagai tanda ia sedia untuk ditekan.
- Pemetaan Enjin (Engine Mapping) - Tombol ini berfungsi sebagai pemilih mod pandu yang ada pada banyak kereta moden hari ini. Ia membolehkan menukar hantaran kuasa antara agresif dan lancar. Banyak kereta F1 ada empat peta enjin untuk dipilih.
- Tetapan Diferensial (Differential Settings) - Berfungsi melaraskan agihan kuasa antara tayar belakang. Jadi pemandu boleh menggunakan kuasa paling ekonomi ketika membelok. ENTRY ialah untuk membelok masuk, manakala EXIT untuk keluar selekoh.
- Imbangan Brek (Brake Balance) - Dial ini memastikan nisbah brek depan/belakang paling berkesan untuk mengelak kereta berpusing atau menggelupur. Pemandu boleh melaraskan brek mengikut kondisi cuaca dan trek, serta kapasiti bahan api semasa.
- Carian Pemulihan Energi (Energy Recovery Harvesting) - Ciri baharu yang menukarkan tenaga kinetik dan haba kepada tenaga elektrik boleh guna dengan memberikan pemandu ekstra 160hp untuk kira-kira 33 saat per lap.
- Minum (Drink) - Helmet F1 didatangkan dengan satu tiub untuk menyalurkan minuman kegemaran pemandu. Berlumba memang memenatkan, dan butang ini membolehkan pemandu menambah cecair badan yang hilang dan memulihkan tenaga.
BACA >>> Litar GP Baharu di Vietnam Gabungkan Trek F1 Terbaik Dunia, Termasuk Sepang
Sudah tentu setiap stereng pemandu F1 tidak sama, dan setiap pasukan boleh membina versi sendiri dengan bentuk, komponen dan versi berbeza selagi mematuhi regulasi penganjur.
SUMBER: Carmudi
Leave a Reply