• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / #TahukahAnda: Apakah Beza Pasukan Factory dan Satelit dalam MotoGP?

#TahukahAnda: Apakah Beza Pasukan Factory dan Satelit dalam MotoGP?

November 29, 2018 By Aryon 1 Comment

10.8k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


MOTOGP
secara umum menggunakan motosikal prototaip yang dibina secara buatan tangan dengan kos yang boleh mencecah jutaan dolar. Jadi, janganlah terkejut kenapa jentera RC16 milik Red Bull KTM Factory Racing yang mahu dijual baru-baru ini boleh berharga lebih RM1 juta.

Perbezaan besar siri superbike, supersport atau kapcai, tidak kira sama ada kejuaraan tempatan atau dunia, ialah jentera lumba yang digunakan dibikin berasaskan motosikal pengeluaran. Motosikal pengeluaran itu pula berasal daripada model standard yang boleh dibeli di pengedar tempatan untuk dibawa pulang dan diubah suai sebelum dibawa turun berlumba.

BACA >>> KTM Mahu Jual 2 Jentera Lumba MotoGP - RC16, Harga RM1.19 Juta Sahaja!

Sebaliknya, jentera MotoGP tidak dapat dibeli di mana-mana bilik pameran, melainkan pasukan atau pengeluar itu mahu menjualnya, seperti dilakukan KTM. Itupun tidak sah ditunggang atas jalan, melainkan tidak kisah dicekup pak polis.

JENTERA FACTORY PALING BERKUASA?


Jentera pengilang (factory) dalam MotoGP ialah motosikal paling premier atau aras tinggi, yang dibina dan dibangunkan dengan mendapat sokongan secara langsung daripada pasukan factory itu sendiri. Jadi, semestinya teknologi yang digunapakai ialah paling terkini, paling berkuasa dan paling unggul.

Jentera satelit pun asalnya daripada jentera factory juga, tetapi dipajakkan atau disewakan (bukan jual) kepada pasukan lain secara kontrak dengan sokongan minimal. Jentera satelit itu mungkin memiliki spesifikasi sama seperti jentera factory penuh, tetapi tidak dikemas kini mengikut musim perlumbaan. Kalau adapun, cuma kemas kini minimum. Dalam kes tertentu, jentera itu mungkin versi lama yang digunakan musim perlumbaan terdahulu. Terpulang kepada perjanjian.

Pasukan factory biasanya menampilkan pelumba terbaik dan berpengalaman sama ada dibeli daripada pasukan lain, atau pelumba itu bebas kontrak, ataupun memilih pelumba yang direkrut naik daripada pasukan satelit sendiri, atau pasukan satelit lain.

Pasukan satelit pula biasanya menjadi destinasi buat pelumba rookie yang direkrut daripada kejuaraan kelas bawah, biasanya Moto2, tidak kisah sama ada dia seorang juara atau tidak, terpulang kepada penilaian pasukan.

Sebagai contoh, Franco Morbidelli yang menyertai pasukan satelit Honda (EG 0,0 Marc VDS) ialah juara Moto2 2017, manakala pelumba negara, Hafizh Syahrin juga daripada kelas Moto2 tahun sama, tetapi di ranking ke-10.

Ya, untuk menjadi pelumba MotoGP, tidak semestinya pelumba itu mesti jadi juara, atau berada dalam kelompok 5 pelumba atasan Moto2. Kadangkala tuah memainkan peranan. Namun, Moto2 ialah seakan kelas perlumbaan wajib bagi rookie MotoGP. Tidak pernah lagi berlaku pelumba Cub Prix direkrut naik ke MotoGP.

BACA >>> Adinda Marquez Lakar Sejarah - Juara MotoGP Pertama Tercabut Bahu!

Mengenai jentera pula, sekarang kita ambil contoh jentera pasukan Yamaha sebagai rujukan kes perbandingan factory lawan satelit. Dalam aksi MotoGP 2018 lalu, Yamaha menampilkan 2 pasukan MotoGP, iaitu:

  • Movistar Yamaha MotoGP (factory) - Valentino Rossi, Maverick Vinales
  • Monster Yamaha Tech3 (satelit) - Johann Zarco, Hafizh Syahrin

Jentera digunakan pasukan factory (Movistar Yamaha MotoGP) ialah YZR-M1, manakala pasukan satelit (Monster Yamaha Tech3) pun menggunakan jentera sama, YZR-M1. Tetapi apa bezanya? Lihat ringkasan bergambar di bawah:

* Penilaian jentera dibuat berasaskan sesi ujian MotoGP 2018 di Qatar.

Hafizh mendapat pakej YZR-M1 'standard' versi 2016. Ciri standard dapat dilihat pada pelana yang sedikit terpotong. Perubahan kecil ialah pada bahagian fairing Duckbill 2017. Bahagian ini mengurangkan kelajuan maksimum, tetapi stabil di sektor tertentu.
Swingarm digunakan Rossi asalnya dibuat untuk pelumba itu, tetapi maklumat komponen ditiru Vinales. Bagi sektor fork depan, Vinales menggunakan fork aluminium dan tiada winglet. Sensor tork hanya digunakan ketika ujian saja. Swingarm Vinales nampak seperti normal, tidak seperti jentera Rossi. Aerodinamik ekor pula daripada versi 2017, sama seperti Rossi.

SUMBER: RiderTua

Related

10.8k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Hafizh Syahrin, Johann Zarco, Maverick Viñales, MotoGP, Pasukan Factory, Pasukan Pengilang, Pasukan Satelit, Pescao 55, roda2, sukan permotoran, tahukah anda, Valentino Rossi

Comments

  1. rumahgaming says

    August 21, 2019 at 1:15 AM

    Salute dengan valentino rossi yang saat ini masih terus berjuang meraih kemenangan di pondium. bersaing dengan pembalap muda

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Modenas Sasar Tingkat Pengeluaran, Fokus Eksport Sempena Ulang Tahun Operasi ke-30
    Modenas Sasar Tingkat Pengeluaran, Fokus Eksport Sempena Ulang Tahun Operasi ke-30
  • Naked Bike QJMotor SRK250S untuk Tunggangan Urban dan Jarak Jauh, Harga RM9,888
    Naked Bike QJMotor SRK250S untuk Tunggangan Urban dan Jarak Jauh, Harga RM9,888
  • GAC Malaysia Umum Datuk Remy Ishak Jadi Duta Baharu!
    GAC Malaysia Umum Datuk Remy Ishak Jadi Duta Baharu!
  • BYD Seal U DM-i Hangat di UK, Jarak Pandu Lebih 1,200 km, Lebih 10 Ribu Terjual Dalam 10 Bulan
    BYD Seal U DM-i Hangat di UK, Jarak Pandu Lebih 1,200 km, Lebih 10 Ribu Terjual Dalam 10 Bulan

PANDU UJI

Pandu uji off-road JAECOO J8 di Sepang Bay 13

#PanduUji: JAECOO J8 Lepasi Enam Cabaran Off-Road di Trek Sepang Bay 13 Adventure Park

Dua minggu selepas OMODA | JAECOO Malaysia melancarkan model kenderaan … [Baca Lagi...]

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev