MOTOGP secara umum menggunakan motosikal prototaip yang dibina secara buatan tangan dengan kos yang boleh mencecah jutaan dolar. Jadi, janganlah terkejut kenapa jentera RC16 milik Red Bull KTM Factory Racing yang mahu dijual baru-baru ini boleh berharga lebih RM1 juta.
Perbezaan besar siri superbike, supersport atau kapcai, tidak kira sama ada kejuaraan tempatan atau dunia, ialah jentera lumba yang digunakan dibikin berasaskan motosikal pengeluaran. Motosikal pengeluaran itu pula berasal daripada model standard yang boleh dibeli di pengedar tempatan untuk dibawa pulang dan diubah suai sebelum dibawa turun berlumba.
BACA >>> KTM Mahu Jual 2 Jentera Lumba MotoGP - RC16, Harga RM1.19 Juta Sahaja!
Sebaliknya, jentera MotoGP tidak dapat dibeli di mana-mana bilik pameran, melainkan pasukan atau pengeluar itu mahu menjualnya, seperti dilakukan KTM. Itupun tidak sah ditunggang atas jalan, melainkan tidak kisah dicekup pak polis.
JENTERA FACTORY PALING BERKUASA?
Jentera pengilang (factory) dalam MotoGP ialah motosikal paling premier atau aras tinggi, yang dibina dan dibangunkan dengan mendapat sokongan secara langsung daripada pasukan factory itu sendiri. Jadi, semestinya teknologi yang digunapakai ialah paling terkini, paling berkuasa dan paling unggul.
Jentera satelit pun asalnya daripada jentera factory juga, tetapi dipajakkan atau disewakan (bukan jual) kepada pasukan lain secara kontrak dengan sokongan minimal. Jentera satelit itu mungkin memiliki spesifikasi sama seperti jentera factory penuh, tetapi tidak dikemas kini mengikut musim perlumbaan. Kalau adapun, cuma kemas kini minimum. Dalam kes tertentu, jentera itu mungkin versi lama yang digunakan musim perlumbaan terdahulu. Terpulang kepada perjanjian.
Pasukan factory biasanya menampilkan pelumba terbaik dan berpengalaman sama ada dibeli daripada pasukan lain, atau pelumba itu bebas kontrak, ataupun memilih pelumba yang direkrut naik daripada pasukan satelit sendiri, atau pasukan satelit lain.
Pasukan satelit pula biasanya menjadi destinasi buat pelumba rookie yang direkrut daripada kejuaraan kelas bawah, biasanya Moto2, tidak kisah sama ada dia seorang juara atau tidak, terpulang kepada penilaian pasukan.
Sebagai contoh, Franco Morbidelli yang menyertai pasukan satelit Honda (EG 0,0 Marc VDS) ialah juara Moto2 2017, manakala pelumba negara, Hafizh Syahrin juga daripada kelas Moto2 tahun sama, tetapi di ranking ke-10.
Ya, untuk menjadi pelumba MotoGP, tidak semestinya pelumba itu mesti jadi juara, atau berada dalam kelompok 5 pelumba atasan Moto2. Kadangkala tuah memainkan peranan. Namun, Moto2 ialah seakan kelas perlumbaan wajib bagi rookie MotoGP. Tidak pernah lagi berlaku pelumba Cub Prix direkrut naik ke MotoGP.
BACA >>> Adinda Marquez Lakar Sejarah - Juara MotoGP Pertama Tercabut Bahu!
Mengenai jentera pula, sekarang kita ambil contoh jentera pasukan Yamaha sebagai rujukan kes perbandingan factory lawan satelit. Dalam aksi MotoGP 2018 lalu, Yamaha menampilkan 2 pasukan MotoGP, iaitu:
- Movistar Yamaha MotoGP (factory) - Valentino Rossi, Maverick Vinales
- Monster Yamaha Tech3 (satelit) - Johann Zarco, Hafizh Syahrin
Jentera digunakan pasukan factory (Movistar Yamaha MotoGP) ialah YZR-M1, manakala pasukan satelit (Monster Yamaha Tech3) pun menggunakan jentera sama, YZR-M1. Tetapi apa bezanya? Lihat ringkasan bergambar di bawah:
* Penilaian jentera dibuat berasaskan sesi ujian MotoGP 2018 di Qatar.
SUMBER: RiderTua
rumahgaming says
Salute dengan valentino rossi yang saat ini masih terus berjuang meraih kemenangan di pondium. bersaing dengan pembalap muda