PENGADANG jalan ialah struktur jalan raya penting untuk menjamin keselamatan pengguna yang bertujuan menghalang kenderaan terkeluar dari laluan terutama apabila berlaku kemalangan.
Walaupun kerap melihat pelbagai pengadang jalan, tetapi tahukah anda jenis dan perbezaan struktur tersebut? Ada yang dibuat daripada konkrit, besi dan plastik. Malah rekabentuk setiap jenis pengadang juga berbeza dan kenapa direka sebegitu?
Artikel ini akan mendedahkan jenis dan perbezaan pengadang jalan yang ada di Malaysia.
JENIS PENGADANG
Ada tiga jenis pengadang jalan yang selalu digunakan di Malaysia, iaitu tegar, separa tegar dan pengadang lentur serta pengadang baharu. Setiap satu pengedang berkenaan ada fungsi dan tujuan berbeza, serta begitu juga rekabentuk dan bahan digunakan yang juga tidak sama. Mari kita perincikan lagi di bawah:
1. Pengadang Tegar (New Jersey Barrier)
Pengadang tegar dibuat daripada konkrit atau plastik dan kebiasaannya digunakan untuk jalan raya dengan kelebaran median sempit. Ia juga digunakan untuk tujuan penetapan laluan baharu (reroute) jika ada jalan perlu ditutup.
Pengadang ini dipasangkan di jalan dengan tambakan lebih atau sama dengan 10 meter dan pemisah jalan yang mempunyai median armpit kurang 2.5 meter atau sama dengan 2.5 meter.
Bagi jalan raya dengan halaju kurang 100kmj dan peratusan berat kenderaan rendah, tinggi pengadang perlu 810mm. Sebaliknya, jalan raya dengan halaju sama atau lebih 100kmj dan peratusan kenderaan berat tinggi pula memerlukan pengadang dengan ketinggian 1,070mm.
2. Pengadang Separa-Tegar (Corrugated Steel Beam Barrier)
Pengadang separa-tegar digunakan di kawasan yang mempunyai pokok besar dengan diameter lebih 150mm, tiang lampu, tembok sambut (pier) dan tembok landas (abutment) jambatan. Kawasan yang ada saliran air dengan kedalaman lebih 0.6 meter juga antara lokasi cadangan untuk pengadang jenis ini.
Ketinggian dibenarkan untuk pengadang separa-tegar ialah 710mm ± 20mm, dan ada empat jenis terminal untuk pengadang jenis ini seperti gambar di bawah:
Type 1 (Fish Tail), sudah tidak digunakan sejak 2012
Type 2 (Bull Nose)
Type 3 (Texas Twist)
3. Pengadang Lentur (Wire Rope Safety Fence)
Pengadang jenis ini lebih murah berbanding pengadang tegar, dan lebih mudah dipasang. Ia kebiasaannya dipasangkan sebagai pengadang tengah jalan. Lokasi cadangan lain pengadang ini adalah sebagai pengadang untuk jalan dengan rizab tepi jalan lebar, dan pengadang keselamatan untuk laluan kecemasan.
Ketinggian pemasangan untuk pengadang jenis ini ialah 600mm ± 10 mm untuk kabel paling atas, dan 500 mm ± 10 mm untuk kabel paling bawah.
4. Pengadang Jenis Baharu
Selain tiga jenis pengadang jalan di atas, ada juga pengadang baharu yang lebih maju dan selamat digunakan, iaitu pengadang jalan penggelek (roller barrier).
Fungsi penggelek atau 'roller' (juga dikenali sebagai 'EVA drum') untuk pengadang jenis ini adalah menyerap dan memindahkan tenaga impak. Segala beban impak yang diterima roller akan ditukarkan kepada tenaga putaran, sekali gus mengurangkan impak perlanggaran dengan lebih berkesan. Ia juga ada pengadang atas dan bawah untuk mengawal tayar kenderaan dan mengelakkan kenderaan terbabas.
BACA >>> #BikinMotor: Bengkel Thailand Perkenal Kit Naik Taraf Honda GROM
BACA >>> #PanduUji: Inilah Reviu Jujur Abang Gan Pasal Proton X50!
SUMBER: FB Jabatan Kerja Raya
Leave a Reply