KTM nampaknya sedang menguji prototaip supersport fairing penuh baharu yang lebih ringan dengan trenkuasa dwi-silinder sebaris.
Ini jelas menunjukkan KTM sedang cuba beralih daripada konfigurasi V-Twin pada model kurang popular KTM 1190 RC 8. Prototaip supersport itu mungkin dipanggil KTM RC 990 dengan perbezaan teknikal daripada KTM 990 Duke membabitkan binaan dan casis.
BACA >>> #Spyshot: KTM RC 990 Serba Baharu Jadikan Panigale V2 Sebagai Penanda Aras?
Model itu menggunakan fairing hitam kusam dengan lampu projektor tunggal, manakala frem berasaskan binaan tiub keluli krom-molibdenum (chrome-molybdenum). Frem utama itu dipercayai direka baharu untuk menempatkan trenkuasa dwi-silinder sebaris 990cc.
Subfrem belakang menampakkan perbezaan berbanding KTM 990 Duke. Model RC menggunakan profil frem aluminium yang diikat pada frem utama bagi menggantikan penggunaan subfrem aluminium besi tuang (diecast).
Foto rakaman menunjukkan penunggang uji dan pembonceng melakukan ujian kestabilan frem aluminium (subfrem belakang). Perbezaan lain KTM Duke dan KTM RC ialah swingarm. Prototaip supersport itu dilihat menggunakan swingarm aluminium gullwing atau banana.
Prototaip KTM RC itu juga menggunakan panel meter TFT baharu lebih besar berbanding unit digunakan KTM 890 Duke. Sistem dan ciri elektronik dijangka mengalami perubahan menerusi penggunaan perisian terkini seperti mod tunggang dengan opsyen mod Drift dan Slide.
Komponen lain digunakan ialah fork WP Apex Pro jenis boleh laras penuh, dan sistem brek dengan kaliper Brembo Stylema untuk roda depan.
Tiada butiran dikongsi mengenai trenkuasa dwi-silinder baharu itu, tetapi enjin digunakan mampu menghasilkan anggaran kuasa antara 135hp dan 140hp.
BACA >>> KTM Sahkan 790 Adventure Kembali Tahun Depan, Pengeluaran di China
BACA >>> CFMoto MT800 (2021) - Model Advencer Enjin KTM, Spesifikasi Penuh Masih Rahsia
SUMBER: MotorradOnline
Leave a Reply