• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda4 / Sistem KPC Buat Mazda MX-5 Miata (2022) Sedap Layan 'Corner'!

Sistem KPC Buat Mazda MX-5 Miata (2022) Sedap Layan 'Corner'!

January 12, 2022 By Abang Hirata Leave a Comment

121
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


SATU model Mazda terkenal sejak diperkenalkan pada 1989 ialah MX-5. Walaupun berada dalam segmen niche, Mazda konsisten memperkenalkan model gantian dan teknologi baharu untuk roadster 2-pintu itu.

Terbaharu, Mazda Amerika Utara memperkenalkan siri Mazda MX-5 Miata (2022) dengan teknologi Kawalan Postur Kinematik (Kinematic Posture Control, KPC) untuk menambah baik prestasi di selekoh.

BACA >>> Demi Peminat, Mazda Hasilkan Semula Komponen MX-5 Mk1

Berikut fakta mengenai MX-5 Miata (2022):

  • Dibangunkan sebagai kereta pemandu (driver's car) dengan keseimbangan, berat jentera ringan dan mempunyai nisbah kuasa kepada berat yang bagus.
  • Enjin 2.0L Skyactiv-G berkuasa 181hp @ 7,000rpm dan tork 204.7Nm @ 4,000rpm dengan transmisi manual dalam pacuan roda belakang (RWD).

  • Bagi pasaran Amerika Utara, dua varian Sport dan Club ditawarkan dalam transmisi manual 5-kelajuan, manakala Grand ada dua pilihan kotak gear, manual atau automatik 6-kelajuan dengan pedal syif.
  • Menggunakan strategi gram untuk berat yang ringan bagi menghasilkan roadster dengan berat ringan, iaitu menumpukan kepada setiap perincian bagi mengurangkan berat tidak perlu tanpa berkompromi terhadap aspek keselamatan atau rekabentuk.
  • Strateginya, Mazda menggunakan kerangka enjin daripada aluminium, termasuk fender depan, bonet, dan penutup bonet.
  • Pelbagai komponen besi dipotong dan tidak menggunakan busa pada visor matahari (sunvisor).
  • Komponen aluminium standard ialah Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) dengan Agihan Brek Elektronik (EBD) dan Bantuan Brek (BA), cakera brek belakang dengan kaliper aluminium, dan roda tenaga (flywheel) jenis inersia-rendah dwi-jisim (dual-mass low-inertia).

BACA >>> Mazda Miata (MX-5) - Pemilik Buktikan Kereta Sport Jepun Mampu Redah Laluan 4x4

PENGENDALIAN

  • Dari segi pengendalian, MX-5 Miata (2022) dilengkapi stabiliser depan dan belakang, serta dipasangkan suspensi depan jenis double-wishbone dengan arm aluminium. Suspensi belakang pula jenis multi-link dengan bering aluminium. Bahagian depan dan belakang MX-5 Miata menggunakan damper tiub tunggal.
  • Sistem KPC dibuat bagi menyerlahkan lagi hubungan antara pemandu dan kereta yang menjadi karakter MX-5. KPC ialah teknologi serba baharu dibangunkan Mazda yang berfungsi untuk memberikan lebih kawalan dan karakter ketika melalui selekoh dengan tenaga tinggi.

  • Asasnya, suspensi belakang sudah sedia direka bagi menstabilkan kereta ketika membrek. Kini, KPC menambahkan lagi fungsi tersebut dengan mengaplikasikan sedikit brek pada roda sebelah dalam.
  • Sebelum selekoh diambil, KPC terlebih dahulu mengesan perbezaan halaju antara roda kanan dan kiri. Kemudian kereta akan jadi lebih mendap, manakala olengan badan dikurangkan, sekali gus menjadikan respon stereng lebih linear ketika mengambil selekoh tajam.

  • KPC menjadikan postur MX-5 Miata (2022) lebih stabil. Apabila kereta memecut di selekoh, kuasa brek yang sedikit kuat pula diaplikasikan bagi meningkatkan lagi kesan gelincir terhad (limited slip).
  • Secara keseluruhan, sistem KPC menjadikan roadster ini lebih 'tajam' dan menariknya penambahan berat daripada sistem KPC tidak sampai pun 1 gram!

BACA >>> Mazda CX-50 (2022) Diperkenal dengan Imej Lebih 'Rugged'!
BACA >>> Mazda MX-30 Dipilih Kereta Paling Cantik 2020 di Jepun!

Mazda MX-5 Miata (2022) Amerika Utara
Mazda Kinematic Posture Control (KPC)
Mazda Roadster 2022 (Jepun)

Related

121
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Roda4 Tagged With: Kinematic Posture Control, Kinematic Posture Control (KPC), mazda, Mazda MX-5, Mazda MX-5 Miata, Mazda MX-5 Miata 2022, roadster, Roda4

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my