BADAN pendikit aka throttle body adalah salah satu komponen penting dalam kenderaan yang berfungsi mengawal input kuantiti udara ke dalam ruang pembakaran enjin melalui saluran ambilan udara.
Konsep asas throttle body; lebih banyak udara masuk, maka lebih banyak petrol disalurkan ke ruang pembakaran bagi meningkatkan kuasa enjin berdasarkan nisbah kuantiti minyak dan udara. Kalau ikut konsep asal ini, semua mahukan input udara lebih supaya kuasa enjin dapat ditingkatkan, tetapi setiap komponen ada fungsi dan tujuan tertentu.
Dimudahkan cerita, bagi sesetengah pemandu yang pernah melakukan modifikasi ke atas kereta mereka, throttle body adalah pengganti kepada sistem karburetor menerusi pengenalan mekanisme injektor bahan api (fuel injector).
TEKNOLOGI THROTTLE BODY
Kawalan jumlah masukan udara dan minyak ini mendatangkan perbezaan ke atas jumlah kuasa kereta. Bagi kaki bikin, mereka biasanya akan turut menukar throttle body bagi mendapatkan tahap kuasa diiingini. Ini kerana setiap enjin mempunyai nisbah minyak dan udara berbeza, tetapi bergantung juga kepada tetapan talaan sendiri.
Majoriti pengeluar kereta menghasilkan teknologi throttle body yang berfungsi dengan ciri tambahan seperti kawalan jelajah (cruise control), sistem kawalan traksi (TCS), kawalan stabiliti elektronik (ESC), sistem praperlanggaran (PCS), kawalan udara lahu (IAC) dan ciri lain. Ia ada kaitan dengan kawalan kuasa tork yang mana kedudukan terotel boleh berubah mengikut kedudukan pedal minyak menerusi sistem elektronik.
Perkembangan teknologi throttle body daripada mekanikal kepada elektronik banyak membantu pengeluar meningkatkan prestasi produk masing-masing dalam usaha menarik minat pembeli.
BACA >>> #TahukahAnda: 10 Inovasi Teknologi Kereta Lumba, Kini Digunakan Kereta Biasa
MEKANIKAL VS ELEKTRONIK
Berdasarkan gambarajah di atas, ciri asas throttle body adalah sama kecuali jenis mekanikal yang mana injap butterfly digerakkan menggunakan spring dan skru sebagai penahan supaya spring tidak terlajak menggerakkan injap, sekali gus menyebabkan kerosakan.
Throttle body elektronik (ETB) pula menggunakan sensor posisi terotel (TPS) dan motor kawalan terotel (TCM). Keseluruhan sistem asas ETB berhubung kait dengan sensor pada pedal minyak dan throttle body.
Sebelum kita layan teknologi baru throttle body, kita lihat dulu contoh fungsi throttle body mekanikal (MTB). Berdasarkan gambarajah di atas, ada dua kabel digunakan untuk tambahan ciri kawalan jelajah. Itu baru satu ciri, bayangkanlah berapa banyak kabel yang perlu disambungkan ke throttle body jika sesebuah kereta itu ada bermacam-macam ciri bantuan memandu.
Jadi, memang sukar untuk pengeluar kereta dulu menambahkan ciri tambahan lain disebabkan kelemahan teknologi pada era itu, sekitar 1980-an. Segalanya berakhir pada 1988 apabila bermula era drive-by-wire (DBW) menerusi pengenalan throttle body elektronik (ETB) dalam industri automotif dunia. Kereta pertama yang menggunakan ETB ialah BMW 7 Series.
BACA >>> #TahukahAnda: Kenapa Kereta Automatik Rasa Kasar Selepas Memandu Jauh?
Vasanthan says
bro saya nak tips tentang modifikasi proton wira.
Blues says
Tuan...Saya pakai wira 1.5 vdo STD .n jika Saya tukar pakai trttlebody besar saiz macam2 S90 Ada masalah Tak..Ada Ada perkara lain yg perlu modify Tak?
Tq wassap 0189170241