KERJA pembinaan projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) kini mencapai kemajuan 48.77 peratus setakat ini, kata Pengerusi Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL), Tan Sri Mohd Zuki Ali.
Ketua Setiausaha Negara itu juga berkata, perkembangan tersebut selaras pembangunan projek itu dari Kota Bharu, Kelantan hingga Terminal Bersepadu Gombak, Selangor yang dijangka siap pada Disember 2026, sekali gus membolehkan perkhidmatan ECRL beroperasi pada Januari 2027.
Saya ingin memaklumkan juga kadar kemajuan yang memberangsangkan bagi projek ini bukan saja tertumpu kepada kerja infrastruktur dan pembinaan projek mega itu, malah meliputi penglibatan syarikat tempatan dalam pelaksanaan ECRL.
“Projek ini menyaksikan penglibatan lebih kurang 2,700 syarikat tempatan yang terdiri daripada kontraktor, perunding dan pembekal dari 2017 hingga suku pertama tahun ini.
“Nilai kontrak yang melibatkan syarikat tempatan dalam kerja projek ECRL mencecah sekitar RM12 bilion, sekali gus mengatasi sasaran RM10.8 billion yang disasarkan bagi kerja sivil projek ini," katanya.
Mohd Zuki berkata, bagi penglibatan kontraktor Bumiputera pula, RM2.3 bilion atau 66 peratus daripada sasaran RM3.5 bilion kerja sivil ECRL sudah diberikan kepada subkontraktor dan pembekal Bumiputera.
Beliau berkata, kerja pembinaan projek pengangkutan nasional itu sedang giat dijalankan melibatkan lebih 21,000 tenaga kerja di lebih 1,600 tapak kerja sepanjang jajaran.
Mengenai pembinaan terowong di Kampung Gedung Siam 3, Maran, Pahang sepanjang 1.32km yang dijangka siap sepenuhnya pada April 2024, Mohd Zuki berkata berjaya dilaksanakan mengikut jadual menggunakan kaedah penggerudian dan letupan.
Dengan purata ketinggian 13.47 meter dan kelebaran 13.02 meter, terowong itu dibina bagi membolehkan laluan kereta api ECRL memenuhi tahap maksimum kecerunan 0.74 peratus serta bagi tujuan mengelakkan penebangan terbuka di kawasan kampung.
Sehingga kini, kerja-kerja pengorekan 25 daripada 40 terowong yang ditetapkan dalam pembinaan ECRL berjaya ditembusi, termasuk 21 terowong di Seksyen A (Kota Bharu - Dungun) dan Seksyen B (Dungun - Mentakab), manakala empat di Seksyen C (Mentakab - Pelabuhan Klang).
Selain itu, beliau memaklumkan pemasangan jambatan bagi lima lokasi di jajaran ECRL Seksyen A dan Seksyen B sudah dilaksanakan sepenuhnya.
Projek ECRL merangkumi rangkaian rel sepanjang 665km merentasi negeri Pantai Timur, iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang sebelum menghubungkan Lembah Klang di Pantai Barat Semenanjung Malaysia.
SUMBER: Bernama
Leave a Reply