• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Pesawat Angkasa China Tidak Perlu Bantuan Roket, Boleh Berlepas Dari Lapangan Terbang

Pesawat Angkasa China Tidak Perlu Bantuan Roket, Boleh Berlepas Dari Lapangan Terbang

December 23, 2021 By Shawkath Leave a Comment

FacebookTwitter

CHINA nampaknya sudah mencipta sebuah pesawat angkasa yang boleh berlepas dan membuat pendaratan seperti kapal terbang konvensional biasa. 

Malah kemajuan teknologi penerbangan aeroangkasa China itu didakwa sudah memintas kehebatan Amerika Syarikat (AS) memandangkan pesawat terbaharu itu boleh dilancarkan tanpa bantuan pendorongan roket.

Maknanya, pesawat aeroangkasa itu tidak memerlukan stesen pelepasan khas dan boleh terbang dan mendarat di lapangan terbang.

Memetik laporan portal South Morning China Post, pesawat angkasa itu dipanggil Tengyun. Ia menggunakan sistem pelepasan dan pendaratan horizontal (HTHL).

BACA >>> 10 Teknologi Angkasa dalam Kereta Nissan Hari Ini
BACA >>> Treler Terbaharu Filem F9, Aksi Sampai Angkasa!

OTV X-37B
OTV X-37B

Sistem itu memberi kelebihan dan setanding dengan Kenderaan Ujian Orbit X-37B (OTV) berasaskan bantuan roket milik AS, menurut majalah ketenteraan Naval and Merchant Ships.

"Teknologi pesawat angkasa China diinspirasi daripada X-37B AS, tetapi OTV milik Amerika perlu dilancar menggunakan bantuan roket sedangkan China sudah menyelesaikan halangan itu," kata ketua editor majalah berkenaan, Su Ming.

BACA >>> Tentera Amerika Rancang Bina Lebuh Raya ke Bulan, Siap Hentian Pit Isi Minyak
BACA >>> Anak Malaysia Jadi Pengajar Latihan Robotik di Tesla

Beliau merujuk kepada ujian penerbangan Tengyun yang dijalankan pihak pengeluarnya iaitu Perbadanan Sains dan Teknologi Aeroangkasa China (CASC) pada Julai lalu. Ia dilancarkan menggunakan penerbangan suborbital menerusi kapal induk pesawat udara dan bukannya roket.

“Ini bermaksud penerbangan masa depan pesawat angkasa boleh dilakukan dari 30 kali setahun pada ketika ini kepada lebih 1,000 kali setahun. Ia seperti sebuah kapal terbang biasa,” jelasnya.

CASC mengumumkan projek aeroangkasa awam Tengyun pada 2016. Misi projek itu adalah untuk mencipta sistem pengangkutan angkasa kembali untuk menjimatkan kos.

BACA >>> Roket Bawa Penumpang ke Bulan Bakal Jadikan Elon Musk Trilionair Pertama Dunia

SUMBER: IDXChannel | EOPortal |

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: China Aeroangkasa, Perbadanan Sains dan Teknologi Aeroangkasa China (CASC), Su Ming, Tengyun

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
    Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
    BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
  • #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?
    #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu Uji

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my