KADAR tol patut dinaikkan dua atau tiga kali ganda berbanding kadar sedia ada bagi mengelak pengguna yang bekerja di pusat bandar Kuala Lumpur berterusan menggunakan kereta sendiri, gesa perunding pengangkutan, Rosli Azad Khan dipetik FreeMalaysiaToday.
Justeru wang tol yang dikutip daripada pemandu kenderaan persekutuan itu dapat digunakan untuk menaik taraf pengangkutan awam, katanya.
Kajian Pusat Tadbir Urus Tadbir dan Pengajian Politik mendedahkan lebih 87 peratus rakyat Malaysia yang bekerja di pusat perniagaan Kuala Lumpur memilih untuk memandu kenderaan sendiri ke tempat kerja, sekali gus menyebabkan kesesakan lalu lintas teruk.
Apa yang disarankan, kadar tol harus dikekalkan dan subsidi petrol ditamatkan supaya lebih ramai rakyat cenderung menggunakan pengangkutan awam dan berkongsi kereta.
Menurut Rosli, satu tindakan diperlukan mengatasi kekurangan akses, kesambungan dan masa perjalanan yang panjang bagi pengangkutan awam. Malah, Malaysia terkebelakang berbanding negara Asia seperti Singapura dan Jepun dalam penggunaan pengangkutan awam.
BACA >>> Widad Betul-Betul Nak Beli PLUS, Naikkan Tawaran RM5.3 Bilion!
CUMA 15-18 PERATUS GUNA PENGANGKUTAN AWAM
Kajian menunjukkan cuma 15-18 peratus rakyat Malaysia menggunakan pengangkutan awam, berbanding 82-85 peratus menggunakan kenderaan persendirian.
Sebagai perbandingan, Singapura memiliki pengguna pengangkutan awam tertinggi, iaitu hampir 70 peratus rakyat menggunakan pengangkutan awam dan 30 peratus kenderaan sendiri. Tokyo 65:35 peratus dan London 62:38 peratus.
Rosli berkata, perkhidmatan pengangkutan awam perlu dijadikan lebih mampu digunakan, terutama mereka yang menggunakan kemudahan parkir dan menunggang motosikal.
“Parkir dan menunggang harus digalakkan dan mereka yang menggunakan pengangkutan awam harus dikenakan caj parkir yang rendah di stesen pengangkutan awam,” katanya.
BACA >>> #Bajet2020: 4 Lebuh Raya Tol Percuma Waktu Bukan Puncak, Caj Kesesakan Waktu Puncak!
GALAKKAN GUNA PENGANGKUTAN AWAM
Presiden Gerakan Pengguna Malaysia, Darshan Singh Dhillon juga sependapat dengan Rosli.
“Kerajaan mesti terus memperbaiki infrastruktur pengangkutan awam untuk mencapai lebih banyak kawasan dan menggalakkan orang ramai menggunakan pengangkutan awam. Kita hidup dalam iklim tropika dan ia boleh menjadi sangat panas pada waktu petang untuk berjalan ke destinasi mereka,” katanya.
Mengenai berkongsi kereta, menurut Darshan, cadangan itu menyusahkan sesetengah orang kerana persekitaran kerja dan keluarga yang berbeza dan membuatkan ramai tidak berminat.
“Sesetengah mungkin bekerja lebih masa dan sesetengahnya mungkin mempunyai komitmen keluarga yang berbeza, oleh itu memandu kenderaan sendiri sesuai dengan kemudahan mereka.
“Saya lebih suka menggunakan pengangkutan awam semasa menghadiri mesyuarat di bandar, tetapi saya perlu menggunakan kenderaan saya sendiri bila ke tempat kerja kerana tiada perkhidmatan pengangkutan awam,” katanya merujuk kepada tempat kerjanya di Kepong yang tiada sambungan KTM, manakala MRT masih dalam pembinaan.
amin says
sokong cadangan ni. tapi jaringan infrastructures pengangkutan awam kita jauh ketinggalan berbanding negara2 yang disebutkan. saya pernah berada di jepun, london, dan singapura dan terdapat perbezaan yang ketara untuk diterjemahkan di negara kita. apapun harap ada penyelesaian daripada pakar