• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Mansuh Tol Bukan Mudah, Implikasi Kewangan Perlu Diambil Kira - Menteri

Mansuh Tol Bukan Mudah, Implikasi Kewangan Perlu Diambil Kira - Menteri

July 29, 2025 By Shazwan Hisam Leave a Comment

FacebookTwitter

Menteri Kerja Raya, Alexander Nanta Linggi
KEMENTERIAN Kerja Raya (KKR) menegaskan cadangan memansuhkan bayaran tol bukan sesuatu yang mudah kerana bakal melibatkan kos kewangan sangat tinggi dan perlu ditanggung sepenuhnya Kerajaan.

Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata;

Kalau nak mansuhkan tol, Kerajaan perlu cari dana besar untuk kerja penyelenggaraan lebuh raya. Dana itu pula mungkin lebih bermanfaat jika disalurkan kepada keperluan lain seperti pembangunan infrastruktur di Terengganu, Sarawak dan Sabah,”" katanya dalam sesi soal jawab di Dewan Rakyat.

Beliau menjawab soalan tambahan Datuk Che Mohamad Zulkifly Jusoh (PN-Besut) mengenai janji Pembangkang sebelum ini untuk menghapuskan tol jika berjaya membentuk Kerajaan, serta implikasi kewangan terpaksa ditanggung.

Penurunan Kadar Tol Lebih Realistik

Perdana Menteri DS ANwar Ibrahim umum tiada kenaikan tol

Alexander mencadangkan pendekatan lebih realistik adalah menurunkan kadar tol, terutama apabila syarikat konsesi mencapai pulangan pelaburan (ROI).

Kita tak perlu mansuh sepenuhnya. Kalau syarikat konsesi sudah capai ROI, kadar tol boleh diturunkan supaya tidak membebankan pengguna," katanya.

Pampasan RM568.92 Juta kepada Syarikat Konsesi

Menjawab soalan tambahan Datuk Seri Sh Mohmed Puzi Sh Ali (PN-Pekan), Alexander mendakwa Kerajaan menanggung kos pampasan RM568.92 juta kepada syarikat konsesi akibat keputusan menangguhkan kenaikan kadar tol untuk 10 lebuh raya tahun ini.

Langkah itu memanfaatkan kira-kira 941,000 pengguna lebuh raya, yang kini dapat menikmati kadar tol sedia ada tanpa sebarang kenaikan.

Jumlah ini purata berdasarkan data terdahulu, tetapi jumlah akhir akan ditentukan selepas pengauditan bersama Kerajaan dan pihak konsesi," katanya.

Pengguna MEX Jimat RM1,632 Setahun

Peta laluan Lebuhraya MEX

Antara lebuh raya terlibat ialah:

  • Lebuhraya Senai-Desaru (SDE)
  • Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2)
  • Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE)
  • Lebuhraya Lingkaran Luar Butterworth (LLB)
  • Lebuhraya KL-Putrajaya (MEX).

Alexander berkata, penangguhan kenaikan kadar tol memberikan impak ketara kepada pengguna.

Beliau memberikan contoh, pengguna kenderaan kelas satu yang berulang-alik melalui Plaza Tol Putrajaya, Lebuhraya MEX dapat berjimat RM6.80 sehari atau RM136 sebulan, bersamaan RM1,632 setahun,

Ini contoh penjimatan yang dinikmati pengguna secara langsung hasil inisiatif Kerajaan," katanya.

SUMBER: BeritaHarian

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Alexander Nanta Linggi, Kementerian Kerja Raya (KKR), Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), Mansuh Tol, Menteri Kerja Raya, Tangguh Kenaikan Tol

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Lagi EV Mampu Milik, TQ Wuling Bingo EV Lancar di Malaysia, Harga Mula RM67,800
    Lagi EV Mampu Milik, TQ Wuling Bingo EV Lancar di Malaysia, Harga Mula RM67,800
  • General Tire Kini di Malaysia, Tawar Tayar Kualiti Setanding Continental, Harga Mesra Poket!
    General Tire Kini di Malaysia, Tawar Tayar Kualiti Setanding Continental, Harga Mesra Poket!
  • Kymco AK550 Premium Kini CKD,  Harga Lebih Murah di Malaysia
    Kymco AK550 Premium Kini CKD, Harga Lebih Murah di Malaysia
  • Honda XL750 Transalp SP Edisi Khas di UK Sempena Tamat Pengeluaran, Harga RM57,460
    Honda XL750 Transalp SP Edisi Khas di UK Sempena Tamat Pengeluaran, Harga RM57,460

Pandu Uji

#PanduUji: Inilah Cara Menang Cabaran Pandu Proton e.MAS 5 Paling Jimat, Hanya 9.6kW/100km!

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Hundai Tucso dan Santa Fe dari KL - Desaru

#PanduUji: Jelajah Hyundai Tucson, Hyundai Santa Fe 2025 dari KL ke Desaru

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my