PEMILIK bengkel Balamutti Workshop di Rusia, Vitaly Selyukov mengambil masa lebih tiga tahun untuk menyiapkan projek motosikal kustom gaya basikal BMX dengan menggunakan komponen Ducati.
Dengan menamakan motosikal itu sebagai Malavita, Selyukov menghasilkan motosikal kustom itu dengan mengimpal frem dalam bentuk trapezoid yang diilhamkan daripada basikal BMX.
Trenkuasa digunakan ialah enjin Ducati Pantah yang turut diubah suai ekstrem daripada konfigurasi asal L-Twin kepada silinder tunggal. Caranya adalah membuang blok silinder menegak dan saiz diameter dalaman silinder kedua dibesarkan kepada 426cc.
Sistem transmisi manual 6-kelajuan ditukar kepada klac kering automatik 5-kelajuan dengan syaf input Monster 600 dan Hypermotard 1100 (syaf output).
Seterusnya adalah kerja pemasangan sistem penyejukan minyak di depan enjin untuk membantu tugas kawalan suhu. Trenkuasa kemudian diikat pada frem menggunakkan beberapa skru.
Motosikal kustom ini mengunakan fork sebelah jenis kembar dengan menggunakan komponen Marzocchi. Sistem brek jenis karbon untuk membantu mengurangkan berat motosikal.
Dengan menggunakan swingarm sebelah Ducati Hypermotard 1100, sistem suspensi motosikal itu dipautkan pada monoshock Penske.
Bar hendal ciptaan Balamutti Workshop, manakala pelana diambil daripada basikal klasik berusia kira-kira 70 tahun. Rim depan jenis jejari (spoked), manakala rim aloi belakang daripada Ducati 916 dengan tayar Pirelli MT60.
Kapasiti tangki minyak sebesar 7-liter dan seunit bateri litium-ion disorok dalam kotak bawah frem dengan hiasan mufler kembar. Ekzos sebenar berada di depan kotak tersebut.
BACA >>> Ducati Catat Perolehan Lebih RM4.7b Sepanjang 2022, Pertama Kali dalam Sejarah!
BACA >>> #BikinMotor: Modifikasi Suzuki FX 125 yang Lain Macam
SUMBER: BikeExif
Leave a Reply