PROJEK Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) yang menghubungkan Bandar Utama di Petaling Jaya ke Johan Setia di Klang kini sudah siap 99.21 peratus setakat 10 Julai lalu.
Walaupun beberapa komponen penting projek dikembalikan ke dalam pelan asal, Kerajaan masih menjimatkan hampir RM10 bilion berbanding kos asal yang sudah diluluskan.
Penjimatan Besar Perbelanjaan
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook berkata, jumlah kos terkini LRT3 ialah RM21.93 bilion, jauh lebih rendah daripada kos asal projek RM31.65 bilion ketika mula diperkenalkan pada 2015.
Penjimatan RM9.72 bilion itu dicapai hasil daripada penstrukturan semula projek pada 2018, yang ketika itu mengurangkan kos kepada RM16.63 bilion. Namun pada 2024, Kerajaan memutuskan mengembalikan beberapa komponen penting yang pernah digugurkan.
Apa Komponen Dikembalikan Semula?
Antara komponen penting yang sudah dikembalikan ialah:
- 5 stesen tambahan
- 7 set tren tiga gerabak
- Naik taraf depot tren Johan Setia
- 150 unit bas elektrik ulang-alik
- Pembinaan 3 depot bas
Penambahan semula itu melibatkan kos tambahan RM5.3 bilion yang dianggap penting bagi memastikan liputan perkhidmatan lebih menyeluruh dan efisien untuk rakyat.
Kelewatan Disebabkan Pandemik
Loke turut menjelaskan kelewatan projek itu berpunca daripada pandemik Covid-19 yang melanda negara antara Mac 2020 hingga Oktober 2021.
Antara isu utama yang menjejaskan kelancaran projek adalah:
- Kekurangan tenaga kerja mahir dan separa mahir
- Gangguan rantaian bekalan bahan binaan
- Kelewatan kelulusan kemasukan pekerja asing, yang hanya dibuka semula pada November 2023
- Kenaikan harga bahan binaan seperti simen dan besi
LRT3 Dijangka Beroperasi Tidak Lama Lagi
Walaupun berdepan cabaran besar, kemajuan kerja kini sudah menghampiri 100 peratus, sekali gus memberi harapan perkhidmatan LRT3 dapat dimulakan tidak lama lagi, sekali gus memberi manfaat besar kepada penduduk Lembah Klang, terutama dari Petaling Jaya ke Klang.
SUMBER: TheStar
Leave a Reply