TULAR isu pemilik Perodua Bezza baharu yang mendakwa keretanya rosak hanya selepas lapan jam dipandu. Menurut pemilik malang itu, dia dimaklumkan mekanik Pusat Servis Perodua yang mengatakan keretanya rosak hingga tidak dapat dihidupkan disebabkan terdapat bendasing seakan gula di dalam enjin.
Benarkah kehadiran bendasing selain petrol dan bendalir lain seperti minyak enjin mampu merosakkan enjin? Adakah pernah berlaku kes seperti itu?
Jawapannya, YA.
Memang ada laporan mengenai kes vandalisme yang mana si pelaku memasukkan gula dalam tangki minyak kenderaan hingga menyebabkan berlaku kerosakan enjin.
Malah bukan perkara mengejutkan jika ada pihak mengemukakan tuntutan kegagalan fungsi enjin disebabkan pencemaran gula berikutan perbuatan vandalisme berkenaan.
Menurut penjelasan portal tuntutan insurans, PropertyCasualty 360.com berdasarkan kes diterima, pencemaran gula (glukosa) dalam minyak enjin mampu menyebabkan kegagalan fungsi enjin.
Lihat foto atas (kiri) yang menunjukkan keadaan beberapa piston calar, manakala foto kanan pula bahan api yang dicemari bendasing berwarna putih. Analisis kimia mendapati bendasing putih itu ialah glukosa (gula).
Pencemaran bendasing seperti gula mampu menyebabkan kerosakan terhadap injektor bahan api (fuel injector) dan penapis bahan api (fuel filter). Namun bukan semua kes disebabkan gula.
GULA BUKAN PUNCA ENJIN ROSAK?
Presiden C Roberts Consulting Engineers, Charles C Roberts Jr dalam artikel tersebut mengambil contoh satu kes sebuah bot mengalami kegagalan enjin yang disyaki akibat kehadiran glukosa dalam bahan api.
Beliau berkata;
Analisis kehausan logam dan analisis kimia tambahan ke atas minyak enjin menunjukkan tiada bukti glukosa dan tiada bukti pencemaran minyak enjin jangka panjang (walaupun) akibat kurang penyelenggaraan.
"Ketiadaan data analisis kehausan logam minyak enjin mendedahkan fenomena piston calar itu berlaku agak cepat.
"Malah pemeriksaan ke atas sistem bahan api enjin juga tiada bukti pencemaran pada mangkuk apung karburetor (carburetor float bowl) atau penapis bahan api yang menunjukkan enjin tidak beroperasi selepas gula dimasukkan dalam tangki bahan api.
"Ini menimbulkan keraguan mengenai pencemaran glukosa sebagai punca kegagalan enjin."
JADI APA PUNCANYA?
Charles menjelaskan, pemeriksaan lanjut ke atas enjin itu menemukan punca kegagalan fungsi enjin, iaitu rod syaf (shaft) dan gear pacu pam minyak (oil pump drive gear) (foto atas kanan).
Di hujung syaf ialah pam minyak (foto atas kiri) yang berfungsi menyalurkan minyak enjin (dengan tekanan) ke komponen enjin.
Lihat pula anak panah sebelah (foto atas kanan), apa dapat kita lihat adalah kehausan roda gear plastik yang gagal memusingkan pam minyak, sekali gus menyebabkan kekurangan pelinciran dan kegagalan enjin.
Justeru disebabkan kekurangan pelinciran, maka komponen piston dalam enjin mengalami kerosakan teruk seperti gambar uatama di atas .
Punca kerosakan enjin adalah kerosakan gear pacu pam minyak yang membawa kepada kekurangan pelinciran, piston calar dan gangguan signifikan piston dalam silinder (blok enjin).
"Ini adalah kegagalan dalaman enjin daripada komponen mekanikal, dan bukan kegagalan disebabkan kewujudan gula dalam tangki minyak," kata Charles.
SUMBER: PropertyCasualty 360
Leave a Reply