• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Kajian: Sut Menunggang Cuma Berkesan Elak Luka Calar, Bukan Direka untuk Impak

Kajian: Sut Menunggang Cuma Berkesan Elak Luka Calar, Bukan Direka untuk Impak

August 14, 2019 By Aryon Leave a Comment

FacebookTwitter


SATU kajian dilakukan badan penilai insurans, German UDV di Jerman mendapati sut menunggang, tidak termasuk helmet, tidak mampu memberikan perlindungan diperlukan penunggang daripada kecederaan disebabkan impak dengan objek keras, dilaporkan Motorrad.

"Tiada pakaian pelindung praktikal yang mampu menghalang kecederaan maut akibat perlanggaran dalam halaju lebuh raya normal," kata ketua penyelidik UDV, Siegfried Brockmann.

Menurut kajian lagi, pad pada jaket dan seluar menunggang membantu menyerap impak kecil akibat terjatuh, tetapi tetap tidak mampu menghalang kecederaan maut pada kelajuan lebih 25kmj, iaitu cuma kelajuan basikal.

Jaket dan vest beg udara pula sekadar memberikan perlindungan pada kelajuan hingga 50kmj, tetapi tahap halaju itu masih lebih perlahan berbanding pengguna jalan raya di kawasan luar bandar.

BACA >>> Kajian: Beg Udara Lutut Tidak Banyak Beri Perlindungan Kecederaan Kaki - IIHS

Jika berlaku kemalangan dalam kelajuan 70kmj, jaket beg udara masih gagal memberikan perlindungan optimum kepada pemakai. Jadi UDV menyarankan kajian dan penyelidikan (R&D) susulan dilakukan untuk menambah baik keberkesanan beg udara ketika menunggang.

CUMA ELAK LUKA CALAR

Kajian juga mendapati sut menunggang tidak mampu memberikan perlindungan sebaiknya daripada impak serius, cuma berkesan dalam melindungi penunggang daripada kecederaan calar akibat terseret selepas terjatuh motosikal.

Dalam erti kata lain, sut menunggang lebih menumpukan kepada aspek kecederaan luka calar, dan bukan meminimumkan impak perlanggaran dengan objek keras. Malah kita boleh menonton sendiri aksi pelumba-pelumba profesional terjatuh daripada motosikal dan terseret sebelum mereka bangkit dan berjalan tanpa sebarang kecederaan.

Kajian juga mendapati kemalangan motosikal lebih banyak melibatkan kereta atau trak berbanding sesama motosikal. Selain itu, latihan menunggang mandatori sepatutnya diadakan secara berkala bagi membantu memantapkan kemahiran penunggang, dan bukan hanya bergantung kepada pengalaman lulus lesen memandu sahaja.

BACA >>> Kajian: Kereta e-Hailing Lebih Kotor daripada Mangkuk Tandas

Berikut antara ujian perlanggaran dilakukan Motorrad sebagai sumber rujukan.

SUMBER: RideApart

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Auto Terkini, autotainment, German UDV, Impak Perlanggaran Motosikal, kajian, Riding Gear, Siegfried Brockmann, survey, Sut Menunggang

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • JPJ Perkenal Rekaan Baharu Lesen Memandu Malaysia (LMM)
    JPJ Perkenal Rekaan Baharu Lesen Memandu Malaysia (LMM)
  • Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
    Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
  • 'Makgad' Kena Tahan Disyaki Lakukan Pemerasan di Hospital Kajang
    'Makgad' Kena Tahan Disyaki Lakukan Pemerasan di Hospital Kajang

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev