• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Kajian: Sut Menunggang Cuma Berkesan Elak Luka Calar, Bukan Direka untuk Impak

Kajian: Sut Menunggang Cuma Berkesan Elak Luka Calar, Bukan Direka untuk Impak

August 14, 2019 By Aryon Leave a Comment

FacebookTwitter


SATU kajian dilakukan badan penilai insurans, German UDV di Jerman mendapati sut menunggang, tidak termasuk helmet, tidak mampu memberikan perlindungan diperlukan penunggang daripada kecederaan disebabkan impak dengan objek keras, dilaporkan Motorrad.

"Tiada pakaian pelindung praktikal yang mampu menghalang kecederaan maut akibat perlanggaran dalam halaju lebuh raya normal," kata ketua penyelidik UDV, Siegfried Brockmann.

Menurut kajian lagi, pad pada jaket dan seluar menunggang membantu menyerap impak kecil akibat terjatuh, tetapi tetap tidak mampu menghalang kecederaan maut pada kelajuan lebih 25kmj, iaitu cuma kelajuan basikal.

Jaket dan vest beg udara pula sekadar memberikan perlindungan pada kelajuan hingga 50kmj, tetapi tahap halaju itu masih lebih perlahan berbanding pengguna jalan raya di kawasan luar bandar.

BACA >>> Kajian: Beg Udara Lutut Tidak Banyak Beri Perlindungan Kecederaan Kaki - IIHS

Jika berlaku kemalangan dalam kelajuan 70kmj, jaket beg udara masih gagal memberikan perlindungan optimum kepada pemakai. Jadi UDV menyarankan kajian dan penyelidikan (R&D) susulan dilakukan untuk menambah baik keberkesanan beg udara ketika menunggang.

CUMA ELAK LUKA CALAR

Kajian juga mendapati sut menunggang tidak mampu memberikan perlindungan sebaiknya daripada impak serius, cuma berkesan dalam melindungi penunggang daripada kecederaan calar akibat terseret selepas terjatuh motosikal.

Dalam erti kata lain, sut menunggang lebih menumpukan kepada aspek kecederaan luka calar, dan bukan meminimumkan impak perlanggaran dengan objek keras. Malah kita boleh menonton sendiri aksi pelumba-pelumba profesional terjatuh daripada motosikal dan terseret sebelum mereka bangkit dan berjalan tanpa sebarang kecederaan.

Kajian juga mendapati kemalangan motosikal lebih banyak melibatkan kereta atau trak berbanding sesama motosikal. Selain itu, latihan menunggang mandatori sepatutnya diadakan secara berkala bagi membantu memantapkan kemahiran penunggang, dan bukan hanya bergantung kepada pengalaman lulus lesen memandu sahaja.

BACA >>> Kajian: Kereta e-Hailing Lebih Kotor daripada Mangkuk Tandas

Berikut antara ujian perlanggaran dilakukan Motorrad sebagai sumber rujukan.

SUMBER: RideApart

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Auto Terkini, autotainment, German UDV, Impak Perlanggaran Motosikal, kajian, Riding Gear, Siegfried Brockmann, survey, Sut Menunggang

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #ApaNakBuat: Cara Isi Petrol RON95 Subsidi BUDI95 di Stesen PETRONAS, Mudah Guna Setel Je!
    #ApaNakBuat: Cara Isi Petrol RON95 Subsidi BUDI95 di Stesen PETRONAS, Mudah Guna Setel Je!
  • #Belanjawan2026: Kerajaan Tawar Geran Lupus Kereta Lama hingga RM4k, Tukar Baharu
    #Belanjawan2026: Kerajaan Tawar Geran Lupus Kereta Lama hingga RM4k, Tukar Baharu
  • Kawasaki Nilai Jadi Outlet All Star 4S ke-10 Dibuka di Malaysia
    Kawasaki Nilai Jadi Outlet All Star 4S ke-10 Dibuka di Malaysia
  • Yamaha BOLT (2020) Lancar dengan Penuh Gaya, Harga Bermula RM39k
    Yamaha BOLT (2020) Lancar dengan Penuh Gaya, Harga Bermula RM39k

PANDU UJI

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

SEMPENA bulan patriotik, Proton menganjurkan sesi pandu uji bersama … [Baca Lagi...]

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

BARU beberapa bulan dilancarkan, kenderaan utiliti sukan (SUV) … [Baca Lagi...]

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev