• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / Kajian: Pengadang Jalan 36-inci Lebih Selamat, Tetapi Seinci Lebih Tinggi Berisiko Maut

Kajian: Pengadang Jalan 36-inci Lebih Selamat, Tetapi Seinci Lebih Tinggi Berisiko Maut

July 30, 2017 By Han Othman 1 Comment

238
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


KAJIAN baharu Universiti Nebraska-Lincoln (UNL) mencadangkan saiz besi pengadang diubah daripada 31 inci kepada 36 inci supaya lebih selamat buat pengguna jalan raya. Kajian dilakukan turut melibatkan pihak Fasiliti Keselamatan Tepian Jalan Midwest (MRSF) yang didanai konsortium negeri-negeri dalam wilayah Midwest.

Cadangan tersebut turut disertakan bersama ujian perlanggaran skala penuh dan permodelan komputer lanjutan, di mana laporan kajian disiarkan dalam jurnal Pencegahan Kecederaan Trafik (TIP).

Hari ini, antara kesukaran dihadapi dalam pembinaan ciri keselamatan jalan raya adalah menghasilkan sesuatu binaan atau peranti yang sesuai untuk pelbagai jenis kenderaan atas jalan, di mana kenderaan kecil lebih berisiko.

BUAT UJIAN PERLANGGARAN DAN SIMULASI KOMPUTER

https://mwrsf.unl.edu/videos/new/simulation-truck_940x392.mp4

Jadi pasukan UNL menggunakan dua unit Kia Rio dan beberapa kamera kelajuan tinggi untuk merakamkan aksi kereta ujian tersebut merempuh pengadang jalan bersaiz 34 dan 36-inci pada kelajuan 96.5kmj.

Menurut kenyataan media UNL, setiap sistem pengadang jalan sudah sedia mempunyai beberapa ciri ideal keselamatan. Sebagai pengguna, anda semestinya tidak mahu sebarang komponen pengadang jalan menjadi senjata pembunuh yang menusuk badan kenderaan, ataupun melayang masuk ke dalam laluan trafik.

Fungsi pengadang jalan sepatutnya menghalang kenderaan daripada terbalik, bergolek atau memecahkan halangan, termasuk mengurangkan kelajuan ketika impak berlaku. Hasilnya, pengadang 36-inci menghasilkan keputusan lebih baik berbanding pengadang 34-inci, di mana dua unit kereta ujian itu didapati tidak memecahkan pengadang tersebut. Malah, berdasarkan simulasi komputer, pengadang 36-inci itu turut mampu menghalang kenderaan lebih tinggi seperti trak pikap daripada bergolek apabila berlanggar.

"Kami tidak melihat sebarang ketidakstabilan pada kenderaan bagi pengadang 36-inci. Inilah apa yang kami mahukan dalam ujian perlanggaran dan simulasi ini," kata penyelidik lepasan ijazah dengan MSRF, Asadollahi Pajouh.

SAIZ PERLU TEPAT

Bagaimanapun, pembinaan pengadang jalan baharu itu memerlukan ketepatan yang agak rumit untuk dibina. Ini kerana jika pengadang itu cuma terlebih seinci, pengguna bakal berdepan risiko bahaya pula.

Kajian keselamatan seperti itu memerlukan ujian perlanggaran sebenar, dan simulasi komputer yang menelan kos mahal serta banyak tugasan sampingan lain. Pajouh dan pasukannya kini merancang melakukan satu lagi ujian perlanggaran yang kali ini melibatkan trak pikap dalam usaha memuktamadkan ketinggian selamat sebenar bagi pengadang jalan.

SUMBER: Popular Mechanics

Related

238
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment Tagged With: Auto Terkini, autotainment, kajian automotif, keselamatan jalan raya, pengadang jalan, pengadang jalan 36-inci, Universiti Nebraska-Lincoln (UNL)

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my