BERMULA hari ini, kadar parkir milik Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dalam kawasan perniagaan utama dinaikkan sekurang-kurangnya 150 peratus. Sumber dipetik akhbar The Star menyatakan antara kawasan terlibat dalam kenaikan kadar parkir DBKL ialah Bukit Bintang, Bukit Damansara, Sri Hartamas, Desa Hartamas, Solaris Mont Kiara, Taman Tun Dr Ismail dan Bangsar.
Ini bermakna kadar parkir DBKL lama, 80 sen sejam naik menjadi RM2 untuk sejam pertama dan bertambah RM3 bagi jam-jam berikut. Jadi, jika anda meletakkan kenderaan bermula 7.30 pagi hingga 6pm, iaitu waktu operasi parkir, anda perlu membayar sebanyak RM32 sehari. Kadar parkir DBKL baharu itu akan berkuatkuasa secara berperingkat bermula hari ini hingga 1 Ogos.
Kemudian kenaikan sama akan diperluaskan di beberapa zon di luar ibu kota pada bulan hadapan, di mana bayaran sekarang ialah 50 sen sejam. Berdasarkan zon, pengguna akan dicaj RM1.50 atau RM1 sejam, meningkat 100 dan 200 peratus membabitkan kawasan seperti Brickfields, Taman Maluri, Cheras, Wangsa Maju dan Setapak yang mempunyai kadar penggunaan parkir kenderaan antara 55 hingga 75 peratus.
DBKL memiliki 46,100 meter kawasan parkir dalam bandar dengan 22 peratus atau 9,914 meter terletak dalam kawasan perniagaan utama.
BUKAN MOTIF KEUNTUNGAN
Sementara itu, menurut Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Mohd Amin Nordin Abdul Aziz, tindakan meningkatkat kadar parkir DBKL bukan bermotifkan keuntungan, tetapi satu-satunya cara untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas dalam bandar selain menggalakkan pengguna berkongsi kereta.
"Kami mahu melapangkan sebanyak mungkin kawasan parkir dalam bandar dan menggalakkan orang ramai menggunakan pengangkutan awam atau berkongsi kereta ke bandar.
"Saya tahu akan jadi sangat tidak popular, tetapi ia perlu dilakukan kerana lalu lintas di Kuala Lumpur sudah terlampau sesak," katanya lagi.
Benarkah langkah menaikkan kadar parkir DBKL mampu mengatasi masalah kesesakan teruk di ibu kota? Siapakah pengguna yang paling terkesan akibat tindakan berkenaan? Apakah rakyat Malaysia akan memilih pengangkutan awam sebagai alternatif baharu ke tempat kerja atau bersiar-siar ke ibu kota? Anda pasti ada alasan tersendiri bukan? 😉
Leave a Reply