HYUNDAI Motor Company (HMC) melangkah lebih jauh dalam memperkukuh kehadiran jenama itu di Malaysia menerusi penubuhan rasmi Hyundai Motor Malaysia (HMY).
Pendekatan baharu itu menyaksikan Hyundai mengambil alih operasi secara langsung tanpa pengedaran pihak ketiga, sekali gus menandakan perubahan strategi besar-besaran bagi pasaran tempatan.
Langkah strategik tersebut membuka lembaran baharu dalam perkembangan industri automotif negara, yang mana Hyundai bakal memperkenalkan tiga model baharu dalam segmen kenderaan utiliti sukan (SUV) dan kenderaan pelbagai guna (MPV) dengan pengeluaran tempatan dijadual bermula suku ketiga 2025 melalui kerjasama dengan Inokom di Kedah.
Pengukuhan Strategi, Komitmen Jangka Panjang
Penubuhan HMY seiring strategi global Hyundai untuk memperkukuh hubungan di pasaran utama dan selari visi global 'Progress for Humanity'.
Dengan pengurusan operasi tempatan secara terus, Hyundai mampu memberi respons lebih pantas kepada keperluan pasaran, selain mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan berkemahiran tinggi dalam negara.
Ibu pejabat baharu Hyundai kini beroperasi di Menara Affin @ TRX yang dijangka menempatkan lebih 100 kakitangan menjelang akhir tahun ini.
Rangkaian pengedaran itu diperluas kepada 25 cawangan menjelang 2030, termasuk pelaburan besar untuk mempertingkat sistem selepas jualan dan pengalaman pelanggan digital.
Pemasangan Tempatan, Potensi Eksport
Operasi pemasangan tempatan (CKD) akan memberi fokus awal kepada model enjin pembakaran dalaman (ICE) dan hibrid (HEV) bagi memenuhi permintaan tinggi rakyat Malaysia terhadap kenderaan pelbagai guna.
Hyundai mensasarkan hingga 30 peratus kenderaan CKD akan dieksport ke pasaran serantau.
Presiden Hyundai Motor Malaysia, Eric Lee berkata;
Ini bukan hanya perubahan pengurusan, tetapi bukti komitmen jangka panjang Hyundai untuk menjadikan Malaysia sebagai hab strategik di Asean."
Tumpuan kepada Pengalaman Pelanggan
Selain pengenalan model baharu, Hyundai turut menyusun semula pengalaman pelanggan daripada pemodenan bilik pameran dan sistem digital mesra pengguna kepada pengalaman pemilikan kenderaan lebih lancar dan menyeluruh.
Pelanggan sedia ada juga digalakkan mengemas kini maklumat bagi memastikan servis berterusan tanpa gangguan.
Hyundai, Sime Motors Kekal Rakan Strategik
Walaupun HMY kini mengambil alih operasi penuh, Sime Motors akan kekal sebagai rakan pengedar utama Hyundai di Malaysia. Pengarah Urusan Sime Motors Asia Tenggara, Jeffrey Gan berkata;
Kami berbangga menjadi sebahagian perjalanan Hyundai selama dua dekad dan akan terus menyokong dalam aspek jualan serta selepas jualan."
Sejarah, Penglibatan Hyundai di Malaysia
Hyundai sudah bertapak di Malaysia sejak awal 2020-an dengan pelbagai model popular seperti Elantra, Tucson, Starex, Santa Fe, dan terbaharu, IONIQ 5.
Jumlah keseluruhan kenderaan Hyundai atas jalan kini melebihi 147,000 unit, yang membuktikan penerimaan dan kepercayaan tinggi rakyat Malaysia terhadap jenama Korea tersebut. Maklumat lanjut dan tawaran terkini HMY boleh layari www.hyundai.com
Leave a Reply