IBU kota Finland, Helsinki mencatat pencapaian luar biasa apabila tidak merekodkan sebarang kematian akibat kemalangan jalan raya selama satu tahun sejak awal Julai 2024. Perkara itu disahkan pegawai bandar kepada agensi berita tempatan, YLE.
Pencapaian itu bukan hasil dasar besar, sebaliknya hasil gabungan pelbagai pendekatan kecil yang memberi impak besar secara keseluruhan.
Pendekatan Strategik Keselamatan Jalan Raya
Jurutera trafik bandar raya Helsinki, Roni Utriainen (foto atas kanan) berkata, faktor utama kejayaan ini adalah penurunan had laju di beberapa kawasan penting.
Banyak faktor menyumbang, tetapi had laju adalah antara paling penting," kata Utriainen.
Awal 2025, pihak berkuasa menurunkan had laju sekitar kawasan sekolah kepada 30kmj, dan kini lebih separuh jalan di Helsinki mempunyai had laju itu.
Sebagai perbandingan, had laju di jalan-jalan tersebut ialah 50kmj sejak lima dekad lalu. Namun, penurunan had laju hanya sebahagian strategi menyeluruh. Pihak berkuasa Helsinki turut melabur besar dalam mambaik pulih infrastruktur untuk pejalan kaki dan penunggang basikal.
Tambahan pula, lebih banyak kamera pemantauan trafik seperti kamera had laju automatik dan lampu isyarat dipasang. Kehadiran lebih ramai polis trafik, sistem pengangkutan awam efisien dan teknologi keselamatan aktif dalam kenderaan moden juga memainkan peranan penting dalam memastikan keselamatan pengguna jalan raya.
Penurunan Kecederaan Berkaitan Trafik
Usaha tersebut membuahkan hasil bukan saja dari segi pengurangan kematian, tetapi jumlah kecederaan akibat kemalangan juga menunjukkan penurunan ketara.
Pada 1980-an, purata tahunan insiden kecederaan akibat trafik di Helsinki hampir 1,000 kes, dan dalam tempoh 12 bulan lalu, angka itu menurun drastik kepada 277 kes sahaja.
Arah tuju Helsinki memang positif sejak beberapa tahun lalu," kata Utriainen.
Utriainen turut mengiktiraf sumbangan bukan saja pegawai bandar, tetapi juga pemandu, penunggang dan pejalan kaki. Menurutnya lagi, 2019 juga menyaksikan tiada kematian melibatkan pejalan kaki akibat kemalangan.
Wajarkah Malaysia Contohi Helsinki?
Pencapaian itu menjadikan Helsinki sebagai contoh global dalam usaha mempertingkat keselamatan jalan raya melalui pendekatan holistik dan bersepadu.
Di Malaysia, statistik rasmi Jabatan Statistik Malaysia (DOSM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) mendedahkan 6,443 kematian akibat kemalangan jalan raya direkodkan sepanjang 2023, dengan purata kira-kira 17 kematian sehari.
Malaysia juga berdepan cabaran besar dari segi keselamatan penunggang motosikal, yang mana lebih separuh jumlah keseluruhan kematian jalan raya.
Langkah seperti memperluaskan zon had laju 30kmj di kawasan sekolah dan kediaman, menaik taraf laluan pejalan kaki dan lorong basikal, serta memperbanyak kamera pemantauan trafik boleh dipertimbang sebagai sebahagian pelan jangka panjang.
Pencapaian seperti Helsinki bukan mustahil untuk Malaysia. Ia hanya memerlukan iltizam politik, perancangan rapi dan kerjasama antara pihak berkuasa dan masyarakat," kata pakar keselamatan jalan raya tempatan.
Dengan pendekatan menyeluruh dan konsisten, Malaysia berpotensi mengurangkan kadar kemalangan maut secara signifikan dalam tempoh beberapa tahun akan datang.
SUMBER: Motor1.com
Leave a Reply