ADA dua jenis brek digunakan pada kereta moden hari ini, iaitu brek cakera dan brek dram. Semua kereta baharu masa kini didatangkan dengan brek cakera di roda depan, manakala roda belakang menggunakan sama ada brek cakera atau dram.
1. BREK CAKERA
Brek cakera (kadangkala 'disc' dieja sebagai 'disk') menggunakan rotor logam rata berbentuk cakera yang berpusing dengan roda. Apabila membrek, kaliper akan mencengkamkan set pad brek (brake pad) pada cakera supaya anda dapat menghentikan cakera yang berpusing. Anda boleh bayangkan situasi itu seperti ibu jari dan jari telunjuk sedang menyepit sekeping syiling (lihat gambar atas). Ibu jari dan jari telunjuk ialah pad brek, manakala syiling yang disepit ialah cakera/rotor.
2. BREK DRAM
Brek dram menggunakan silinder lebar yang dibuka di belakang, sama seperti sebuah dram. Apabila pemandu menekan pedal brek, kasut lengkung yang ada dalam dram ditekan keluar dan menggesel dalaman dram, sekali gus memperlahankan kenderaan.
PERBEZAAN ANTARA BREK CAKERA DAN DRAM
Brek cakera asasnya lebih superior berbanding brek dram atas beberapa alasan. Anda perlu faham bahawa brek bekerja dengan menukar tenaga gerakan kepada tenaga haba. Pertama, brek cakera melakukan tugas memberhenti lebih baik dalam menyuraikan haba.
Dalam pemanduan ekstrem seperti berhenti mengejut berulang kali atau memandu sambil memijak pedal brek, hayat dan fungsi brek cakera adalah lebih cekap berbanding brek dram dalam kondisi yang dinamakan 'pudar brek' (fade brake).
BACA >>> #ApaNakBuat: 5 Tip Membrek Atas Jalan Basah Tanpa Bantuan ABS
Brek cakera juga berfungsi lebih baik dalam cuaca basah kerana daya empar (centrifugal force) cenderung menyingkirkan air dan mengekalkan kekeringan. Sebaliknya brek dram pula mengumpul air pada permukaan dalaman yang mana kasut brek bersentuhan dengan dram.
KENAPA BANYAK RODA BELAKANG KERETA MASIH GUNA BREK DRAM?
Boleh dikatakan semua kereta yang dijual di Malaysia menggunakan brek cakera di depan, tetapi masih menggunakan brek dram di belakang, terutama model segmen bawah. Sebenarnya setiap kali kereta dibrek, berat kereta akan beranjak ke depan, dan 70 peratus tugas membrek itu bertumpu kepada brek depan. Inilah sebab kenapa brek depan cenderung lebih cepat haus.
Brek dram kurang mahal dihasilkan berbanding brek cakera, dan boleh pula disatukan dengan brek parkir atau brek tangan. Sebaliknya brek cakera memerlukan mekanisme brek parkir berbeza.
Dengan memasang brek cakera pada roda depan dan brek belakang pada roda belakang, pengeluar dapat memberikan manfaat sepenuhnya brek cakera dan pada masa sama mengurangkan kos.
Sementara itu, kenderaan dengan brek cakera pada roda depan dan belakang akan menghasilkan prestasi membrek superior ketika cuaca basah dan tahan lasak. Apapun, pemandu perlu mengelak tabiat memandu sambil menekan brek. Apa yang perlu dilakukan ialah menggunakan gear rendah dan biarkan enjin mengawal kelajuan kereta.
BAGAIMANA MENGECAM KERETA ANDA ADA BREK CAKERA ATAU DRAM?
Jika kereta anda dibina dalam tempoh 30 tahun lalu, kemungkinan besar kereta anda dipasangkan brek cakera pada roda depan, manakala roda belakang pula menggunakan sama ada brek dram atau brek cakera.
Jika kereta itu mempunyai bukaan rim besar, anda mungkin dapat melihat jenis brek yang digunakan. Brek cakera ada set rotor rata di sebalik jejari rim berserta set kaliper pada penjuru cakera tersebut. Brek dram dapat dikenal pasti menerusi dram silinder yang dipasang di sebalik rim.
SUMBER: Thoughtco.com
Leave a Reply