BAGI pemandu di bandar, terutama di ibu kota besar dan sesak seperti Kuala Lumpur, jumlah lampu isyarat yang perlu ditempuh memang banyak. Boleh dikatakan hampir setiap pemandu perlu berhenti di lampu isyarat merah.
Situasi itu membuat pemandu perlu kerap membrek dan menukar gear hingga timbul persoalan, bolehkah kekal saja pada posisi gear D (drive) atau tukar kepada bebas gear, iaitu N (neutral).
BACA >>> #TahukahAnda: Apakah Kegunaan Gear Rendah dalam Kereta Transmisi Automatik?
BACA >>> #TahukahAnda: Perodua Myvi (2021) Kini Transmisi D-CVT, Apakah Kelebihannya?
Apakah cara yang betul?
Sebenarnya tiada cara yang betul-betul muktamad dalam situasi di lampu isyarat kerana bergantung kepada situasi dan kereta dipandu anda. Mari kami ringkaskan:
KERETA DENGAN AHB
- Tiada masalah kekal D jika kereta anda ada ciri brek pegun (auto-hold) atau Brek Parkir Elektronik (EPB).
- Ini kerana kereta akan mengenakan brek tangan/parkir secara automatik apabila berhenti sepenuhnya.
- Jadi anda tidak perlu lagi menekan brek sepanjang berhenti menunggu di lampu isyarat merah.
- AHB juga akan meriliskan brek tangan secara automatik apabila pedal minyak ditekan. Jadi tiada operasi gear diperlukan.
KERETA TANPA AHB
- Bagi kereta tanpa AHB, anda boleh saja kekal pada D kerana lebih praktikal. Cuma perlu mengawal pedal brek dan minyak.
- Namun, ini bukan mandatori. Anda boleh saja menukar gear kepada N jika terpaksa menunggu lama di lampu isyarat, atau mungkin berlaku kesesakan teruk di depan.
- Tetapi hati-hati, sama ada dalam gear D atau N, anda masih perlu menekan brek sebagai langkah keselamatan. Mahu lebih selamat, terutama di jalan berbukit, tarik brek tangan.
- Jika mahu bergerak daripada gear N, masukkan dulu gear D sebelum melepaskan brek (jangan lupa pula brek tangan).
MASALAH KOMPONEN?
Sebenarnya, sama ada anda kekal dalam gear D atau menukar N, ia tetap melibat penggunaan komponen transmisi.
- Jika dalam gear D, transmisi anda sebenarnya sedang dalam operasi kerja. Jadi kehausan komponen transmisi, roda dan brek boleh berlaku.
- Jika dalam N pula, kekerapan menukar D-N-D boleh menyebabkan kehausan komponen, terutama bahagian transmisi akibat geseran.
- Apapun, isu ini tidak harus dirungsingkan asalkan anda berhati-hati dan cermat. Ini kerana komponen seperti transmisi kereta moden hari ini sudah sedia dicipta untuk tahan lasak. Namun, berpada-padalah.
Dipasaran tempatan, banyak model kereta hari ini, terutama segmen-C ke atas sudah sedia dilengkapi ciri AHB. Malah model segmen B pun kini diberikan ciri AHB seperti Proton X50, Honda HR-V, Honda City RS, Honda City Hatchback RS, Perodua Alza AV.
BACA >>> Lakukan 5 Tabiat Ini Jika Mahu Gear Automatik Anda Rosak
BACA >>> Permintaan Ditunaikan, Toyota GR Supra Akan Ada Gear Manual!
Leave a Reply