• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / #ApaNakBuat: Berhenti Lampu Isyarat Merah, Kekal Gear D atau Tukar N?

#ApaNakBuat: Berhenti Lampu Isyarat Merah, Kekal Gear D atau Tukar N?

September 23, 2022 By Han Othman Leave a Comment

180
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


BAGI pemandu di bandar, terutama di ibu kota besar dan sesak seperti Kuala Lumpur, jumlah lampu isyarat yang perlu ditempuh memang banyak. Boleh dikatakan hampir setiap pemandu perlu berhenti di lampu isyarat merah.

Situasi itu membuat pemandu perlu kerap membrek dan menukar gear hingga timbul persoalan, bolehkah kekal saja pada posisi gear D (drive) atau tukar kepada bebas gear, iaitu N (neutral).

BACA >>> #TahukahAnda: Apakah Kegunaan Gear Rendah dalam Kereta Transmisi Automatik?
BACA >>> #TahukahAnda: Perodua Myvi (2021) Kini Transmisi D-CVT, Apakah Kelebihannya?

Apakah cara yang betul?

Sebenarnya tiada cara yang betul-betul muktamad dalam situasi di lampu isyarat kerana bergantung kepada situasi dan kereta dipandu anda. Mari kami ringkaskan:

KERETA DENGAN AHB
  • Tiada masalah kekal D jika kereta anda ada ciri brek pegun (auto-hold) atau Brek Parkir Elektronik (EPB).
  • Ini kerana kereta akan mengenakan brek tangan/parkir secara automatik apabila berhenti sepenuhnya.
  • Jadi anda tidak perlu lagi menekan brek sepanjang berhenti menunggu di lampu isyarat merah.
  • AHB juga akan meriliskan brek tangan secara automatik apabila pedal minyak ditekan. Jadi tiada operasi gear diperlukan.
KERETA TANPA AHB
  • Bagi kereta tanpa AHB, anda boleh saja kekal pada D kerana lebih praktikal. Cuma perlu mengawal pedal brek dan minyak.
  • Namun, ini bukan mandatori. Anda boleh saja menukar gear kepada N jika terpaksa menunggu lama di lampu isyarat, atau mungkin berlaku kesesakan teruk di depan.
  • Tetapi hati-hati, sama ada dalam gear D atau N, anda masih perlu menekan brek sebagai langkah keselamatan. Mahu lebih selamat, terutama di jalan berbukit, tarik brek tangan.
  • Jika mahu bergerak daripada gear N, masukkan dulu gear D sebelum melepaskan brek (jangan lupa pula brek tangan).

MASALAH KOMPONEN?

Sebenarnya, sama ada anda kekal dalam gear D atau menukar N, ia tetap melibat penggunaan komponen transmisi.

  • Jika dalam gear D, transmisi anda sebenarnya sedang dalam operasi kerja. Jadi kehausan komponen transmisi, roda dan brek boleh berlaku.
  • Jika dalam N pula, kekerapan menukar D-N-D boleh menyebabkan kehausan komponen, terutama bahagian transmisi akibat geseran.
  • Apapun, isu ini tidak harus dirungsingkan asalkan anda berhati-hati dan cermat. Ini kerana komponen seperti transmisi kereta moden hari ini sudah sedia dicipta untuk tahan lasak. Namun, berpada-padalah.

Dipasaran tempatan, banyak model kereta hari ini, terutama segmen-C ke atas sudah sedia dilengkapi ciri AHB. Malah model segmen B pun kini diberikan ciri AHB seperti Proton X50, Honda HR-V, Honda City RS, Honda City Hatchback RS, Perodua Alza AV.

BACA >>> Lakukan 5 Tabiat Ini Jika Mahu Gear Automatik Anda Rosak
BACA >>> Permintaan Ditunaikan, Toyota GR Supra Akan Ada Gear Manual!

Related

180
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment Tagged With: apa nak buat, autotainment, Berhenti Lampu Isyarat, Gear Tepat Ketika Berhenti Lampu Isyarat, Kekal N atau Tukar D di Lampu Isyarat?, Roda4, tahukah anda, Tip Auto

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my