SISTEM Brek adalah satu-satunya komponen penting untuk memperlahankan atau menghentikan sesebuah kenderaan. Anda tentu kerap melihat serbuk halus berwarna coklat hitam yang mengotori permukaan rim. Itu dipanggil habuk atau debu brek (brake dust).
Debu brek ialah sisa logam disebabkan geseran pad brek dan cakera brek (rotor) ketika pedal brek dipijak, termasuk berpunca daripada usia brek. Ini kerana, banyak kereta moden masa kini dipasanglan pad brek jenis semi-metalik yang mengandungi 40 peratus kandungan material logam seperti keluli dan besi.
BACA >>> #TahukahAnda: Tentang Hos Brek - Kenali Material, Kesan Rosak dan Cara Servis
Jadi apa berlaku ialah normal yang juga bukan petunjuk sistem brek kereta anda sedang tidak bermasalah. Cuma, jika semakin kerap debu brek itu kelihatan pada rim, itu mungkin petanda awal komponen sistem brek anda perlu ditukar.
ANCAMAN DEBU BREK
Anda boleh menghidap masalah kesihatan jika kerap menghidu udara mengandungi debu brek dalam tempoh panjang kerana sisa logam itu akan terkumpul dalam paru-paru. Jika debu brek dibiarkan lama pada permukaan rotor atau rim, ia juga boleh menyebabkan masalah kakisan.
CARA BERSIHKAN DEBU BREK
Ya, memang ada cara untuk membersihkan masalah debu brek ini. Ikut tip di bawah:
1. Jika baru pulang ke rumah selepas memandu, posisikan tayar kenderaan dalam arah lurus dan biarkan enjin serta sistem brek kereta kembali sejuk.
2. Sembur cecair pencuci atau pembersih khas untuk brek atau rim dan beri masa supaya semburan itu meresap ke bahagian yang sukar dicapai. Anggaran masa tertakluk kepada jenis produk (baca deskripsi bahan pencuci).
3. Guna berus lembut untuk menggosok bahagian luaran brek dan rim. Jangan guna berus jenis kasar kerana boleh mencalarkan rotor atau komponen lain.
4. Bilas keseluruhan tayar dengan air bersih. Jika ada penyembur air tekanan tinggi, itu lebih baik. Anda perlu pastikan cecair bahan pencuci dibilas sepenuhnya kerana sisa tetrtinggal boleh bertukar jadi kotoran degil yang sukar ditanggalkan.
5. Gunakan kain mikrofiber untuk mengelap rim dan brek hingga kering. Jika masih ada kesan debu brek, sila ulangi proses cucian hingga tidak kelihatan lagi.
CARA KURANGKAN DEBU BREK
1. Pad Brek Seramik
Bagi mereka yang berwang, tukar pad brek kepada jenis seramik kerana kurang menyebabkan gejala debu brek berbanding pad standard.
Pad brek seramik juga membantu meningkatkan kecekapan membrek dan tahan lebih lama. Bagaimanapun, harganya lebih mahal berbanding pad brek standard atau jenis organik.
BACA >>> #ApaNakBuat: Apa Perlu Buat Jika Rotor Brek Karat?
BACA >>> #TahukahAnda: Tentang Brek Parkir Kereta yang Perlu Anda Tahu
2. Tukar Pad Brek Ikut Tempoh
Pad brek lama lebih banyak menghasilkan debu dan anda dinasihatkan agar patuh jadual disyorkan pengeluar kenderaan untuk menukar pad baharu. Lazimnya, pad brek disyorkan untuk jarak pemanduan antara 45,000km-80,000km.
Tetapi itu tidak semestinya tepat kerana tahap kehausan bergantung kepada tabiat anda membrek. Jika kerap membrek, termasuk selalu membrek mengejut, atau ada tabiat memijak brek ketika memandu dalam trafik sesak, maka brek lebih cepat haus. Ini termauk keadaan cuaca persekitaran atau usia brek.
3. Guna Produk Cegah Debu Brek
Ada banyak produk semburan atau cecair pencegah debu di pasaran. Produk itu boleh memberikan lapisan perlindungan yang menghalang debu brek terkumpul pada permukaan rim.
Semburan boleh dibuat sekali dalam tempoh dua atau tiga bulan dan bergantung kepada berapa banyak masa yang anda habiskan atas jalan. Anda juga dinasihatkan ikut cara penggunaan disyorkan pengeluar produk berkenaan.
Semburan hanya dibuat selepas mencuci semua kotoran debu pada rim, termasuk komponen brek. Semak semula keterangan produk yang dibeli sama ada boleh digunakan pada komponen brek atau rim saja. Ini penting kerana jika ragu-ragu, semburlah pada rim saja.
BACA >>> #TahukahAnda: Jangan Buat 5 Perkara Ini Ketika Cuci Kereta
BACA >>> Brembo Perkenal Konsep Kaliper Brek Motosikal Bercahaya, Boleh Tukar Warna
Leave a Reply