FERRARI mendedahkan seragam baharu untuk jentera Formula Satu (F1), SF90 2019 sempena meraikan ulang tahun ke-90 Scuderia Ferrari sebagai pasukan lumba F1 yang ditubuhkan sejak 1929 di Maranello, Itali.
Namun, perubahan itu tidak lancar seperti dirancang apabila pasukan itu terpaksa mengetepikan jenama 'Mission Winnow' (syarikat inisiatif cetusan Philip Morris International) bagi memberi ruang kepada pihak berkuasa Australia menyiasat jika penaja utama itu mematuhi syarat undang-undang pengiklanan tembakau di negara tersebut.
BACA >>> Produk Krom Keemasan Rai Ulang Tahun Honda Australia yang ke-50
TANPA PENAJA 'MISSION WINNOW'
Menurut kenyataan rasmi pasukan itu, sepanjang hujung minggu GP Australia nanti, seragam SF90, sut lumba pemandu dan beberapa alatan trek pasukan akan membawa logo sambutan 90 tahun Scuderia Ferrari.
"Melbourne hanya permulaan sambutan ulang tahun istimewa ini, dan ia akan berlangsung sepanjang musim F1 dan turut ditampilkan dalam aktiviti perlumbaan Ferrari yang lain."
Pada Mei nanti, Muzium Ferrari di Maranello akan melancarkan pameran khas sempena ulang tahun Scuderia Ferrari yang akan membawa pengunjung menghayati sejarah syarikat tersebut. Sementara itu, penaja utama pasukan musim ini, Philip Morris mendakwa insiatif Mission Winnow sememangnya sudah mematuhi undang-undang pengiklanan tembakau.
"Inisiatif itu, termasuk simbol dan logo digunakan pada seragam Scuderia Ferrari Mission Winnow, serta laman web ialah mematuhi undang-undang yang ditetapkan untuk aktiviti kami di Australia dan negeri Victoria," kata Pengarah Komunikasi Global Philip Morris, Tommaso di Giovanni.
BACA >>> Enjin V12 Ferrari FF Akan Dilelong, Dipercayai Jadi Prototaip Ujian Kilang
Bagaimanapun, pihak lain mendakwa bentuk logo Mission Winnow hampir mirip dengan lencana Marlboro yang berbentuk chevron (segi tiga) merah-putih.
SUMBER: Formula1.Ferrari
Leave a Reply