YA, KTM 250 Duke ABS kini didatangkan standard dengan ciri Sistem Brek Anti-Kunci (ABS), tetapi ini bukan berita di Malaysia, sebaliknya India dengan harga Rs1.94 lakh (RM11,100), iaitu tambahan kira-kira Rs14,000 (RM800) daripada versi bukan ABS.
Ciri keselamatan ABS dwi-saluran 250 Duke sama seperti dipasangkan pada 390 Duke generasi terdahulu, iaitu jenis suis yang boleh aktif-nyahaktif. Ini bermakna penunggang boleh mematikan fungsi ABS jika tidak mahu menggunakannya, tetapi tiada mod 'Supermoto' sperti 390 Duke baharu.
Ciri 'Supermoto' membolehkan penunggang mematikan fungsi ABS pada tayar belakang bagi membolehkan penunggang melakukan aksi menggelungsur sisi seperti mendrif.
BACA >>> Bajaj Siar Poster Acah Avenger Street 180 dengan ABS, Calon Modenas Jaguh?
250 Duke diposisikan antara 200 Duke dan 390 Duke. Rekabentuk model ini mengambil ilham gaya 390 dan dikuasakan enjin silinder tunggal 4-lejang 248.8cc penyejukan cecair berkuasa 38hp dan tork 24Nm. Disebabkan datang daripada induk sama, transmisi digunakan juga sama seperti 390 Duke, iaitu klac manual 6-kelajuan.
Dari segi teknologi, 250 Duke ABS kini sudah setanding Honda CBR250R ABS, termasuk dari segi harga (pasaran India). Namun, masih lagi sedikit mahal berbanding Yamaha FZ25 yang berharga Rs1.33 lakh (RM7,637). Dalam perkembangan lain, model bukan ABS masih dijual hingga akhir Mac ini.
BACA >>> #TunggangUji: Analisis Lengkap KTM 250 Duke (2017) - Rupa Agresif, Mantap di Selekoh
TIADA LAGI MOTOSIKAL BUKAN ABS DI INDIA
Mengikut regulasi India, semua motosikal di negara itu wajib dipasangkan ABS, berkuat kuasa 1 April nanti. Jadi beberapa bulan lalu menyaksikan banyak pengeluar mula melancarkan model versi ABS sebagai persediaan memasuki pasaran bulan depan.
Semestinya itu tindakan yang bagus dibuat Kerajaan India memandangkan negara itu memiliki ramai penunggang motosikal. Kami juga berharap Malaysia melakukan regulasi sama, sekurang-kurangnya mewajibkan ciri ABS untuk motosikal bersesaran 150cc ke atas.
GALERI
SUMBER: ZigWheels
Leave a Reply