• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda4 / T-Cross - Taruhan Baharu Volkswagen untuk Segmen SUV Subkompak

T-Cross - Taruhan Baharu Volkswagen untuk Segmen SUV Subkompak

October 29, 2018 By Abang Hirata Leave a Comment

FacebookTwitter


VOLKSWAGEN (VW) memang hebat dalam memasarkan kereta subkompak dan hatchback seperti Polo dan Golf. Kedua-dua model itu mempunyai sejarah yang panjang, dan VW nyata berjaya memberikan apa yang dimahukan pelanggan.

Namun, trend semakin berubah. Pengeluar kereta tidak boleh lagi bergantung kepada segmen tradisional dan harus cepat menghidu kehendak pelanggan. Pelanggan hari ini semakin terarah kepada segmen kenderaan utiliti sukan (SUV). Lihat saja pelbagai model dan segmen SUV yang dipasarkan di Malaysia.

VW mungkin agak lambat dalam saingan segmen itu menerusi barisan SUV seperti T-Cross, Tiguan, Atlas dan Touareg. Ini berbeza pengeluar lain seperti Mazda yang agresif membariskan model menarik seperti CX3, CX4 (China), CX5, CX8 dan CX9.

Persoalannya, bagaimana Mazda melakukan semua itu sedangkan sumber pengeluar itu jauh lebih kecil daripada VW? Hebat bukan?

SUV KOMPAK PERTAMA VW

 

Volkswagen T-Cross, October 2018 (22)
volkswagen-logo
Volkswagen T-Cross, October 2018 (21)

Apapun, masih belum terlambat. Buktinya VW pada 25 Oktober lalu memperkenalkan SUV kompak pertama, dikenali sebagai T-Cross (2019) di 3 lokasi antarabangsa: Amsterdam (Belanda), Shanghai (China) dan Sao Paulo (Brazil). Pemilihan lokasi itu  memberikan isyarat kesediaan VW menawarkan  T-Cross di tiga rantau berbeza, tidak lama lagi.

T-Cross (2019) memiliki dimensi fizikal lebih kecil berbanding T-Roc dan sesuai untuk kegunaan dalam bandar. Berikut ialah ciri-ciri T-Cross:

  • Menggunakan platform MQB dengan roda depan dianjak ke depan.
  • Berukuran 4.11 meter, jarak antara roda 2.56 meter - sesuai untuk memuatkan 5 penumpang.
  • Kerusi belakang boleh dilaras 14sm untuk menyesuaikan ruang kaki atau ruang kargo.
  • Saiz ruang kargo ialah 388-455 liter.
  • Kerusi belakang boleh lipat separuh atau penuh.
  • Jika kerusi belakang dilipat penuh, kapasiti barangan bertambah menjadi 1,281 liter.
  • Mempunyai 4 varian enjin (3 petrol dan 1 diesel) dengan standard Euro 6d-TEMP.
  • 2 enjin 1.0 TSI 3-silinder berkuasa 93hp dan 113hp.
  • Enjin diesel 1.6 TDI berkuasa 93hp
  • Enjin paling berkuasa - 1.5 TSI 148hp
  • Menawarkan pakej bantuan pemanduan seperti: Bantuan Depan dengan Pemantau Pejalan Kaki, Sistem Brek Kecemasan (AEB), Bantuan Kekal Lorong (LKA) Lane Assist, Bantuan Mula Daki (HSA), Pengesan Titik Buta (BSD) dengan Amaran Trafik Lintas Belakang (RCTA).
  • Ciri pilihan terdiri daripada: Sistem Amaran Pemandu (DAS), Kawalan Jelajah Adaptif Automatik (AACC) dan Bantuan Parkir.

Selain model dilancarkan, VW mempunyai beberapa lagi model masa depan seperti Tharu dan Tayron yang bakal ditawarkan di China. Di Amerika Syarikat (AS), VW pernah mempamerkan dua model konsep berasaskan Atlas: Cross Sport dan Tanoak.

Sementara itu, persepsi terhadap jenama VW di pasaran tempatan semakin pulih susulan program penjenamaan semula. Ini boleh disaksikan dengan pengukuhan ranking di tempat ketiga dalam Kajian Indeks Kepuasan Pelanggan (CSI) J.D. Power 2018.

BACA >>> Tuner Jerman Hasilkan VW Up! GTI Setanding Golf Generasi ke-3 - 145hp, 260Nm

GALERI

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Roda4 Tagged With: Kenderaan Utiliti Sukan (SUV), Roda4, SUV, Volkswagen, Volkswagen T-Cross, vw, VW T-Cross

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Kenapa Proton X50 2025 Nampak Lagi SPORT Berbanding Sebelum Ini?
    Kenapa Proton X50 2025 Nampak Lagi SPORT Berbanding Sebelum Ini?
  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
    Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
  • Perbandingan: Proton X50 2026 Varian Executive, Premium dan Flagship, Mana Paling Berbaloi?
    Perbandingan: Proton X50 2026 Varian Executive, Premium dan Flagship, Mana Paling Berbaloi?

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev