
LEBIH 4.4 juta kenderaan berusia lebih 20 tahun masih aktif di jalan raya Malaysia yang kebanyakannya tanpa ciri keselamatan moden seperti beg udara, Kawalan Stabiliti Elektronik (ESC) dan struktur kabin bertetulang.
Data Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mendedahkan, jumlah itu mewakili hampir 17.1 peratus daripada keseluruhan 25.7 juta kenderaan aktif di negara ini.
Pakar keselamatan jalan raya memberi amaran, trend itu bukan saja membahayakan pemandu dan penumpang, tetapi meningkatkan risiko kemalangan maut dan pencemaran alam sekitar.
Insentif RM4,000 dalam Belanjawan 2026 Langkah Tepat
Ketua Pusat Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya, Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Madya Dr Law Teik Hua berkata, pemberian insentif RM4,000 di bawah Belanjawan 2026 kepada pemilik kenderaan lama yang menukar kepada kereta nasional baharu sebagai langkah tepat pada masa.
Kereta lama tidak mempunyai ciri penting seperti ESC, beg udara dan struktur kabin bertetulang, semua faktor yang meningkatkan peluang untuk terselamat ketika kemalangan."
Dari sudut alam sekitar, Dr Law menjelaskan, enjin lama lebih tidak efisien dan tiada teknologi kawalan emisi moden, sekali gus menjadikan kenderaan tersebut penyumbang utama kepada pencemaran udara.
Menggantikan kenderaan lama memberi manfaat bukan hanya kepada pemilik, tetapi kepada masyarakat secara keseluruhan."
Kos Baik Pulih Tinggi, Nilai Pasaran Rendah
Beliau turut menyatakan, selepas dua dekad penggunaan, kebanyakan kenderaan mengalami kemerosotan struktur dan mekanikal seperti sistem suspensi, penyerap hentak dan brek yang haus, selain risiko karat pada kerangka utama.
Sensor beg udara dan tali keledar juga boleh gagal berfungsi selepas tempoh panjang.
Kos mengembalikan kenderaan lama kepada tahap selamat sebenar selalunya melebihi nilai pasaran kereta itu sendiri, dan sebab itu ramai pemilik mengabaikan penyelenggaraan penting."
Sebagai perbandingan, nilai pasaran kereta berusia 20 tahun hanya sekitar RM2,000 hingga RM5,000, manakala harga sekerap boleh jatuh serendah beberapa ratus ringgit.
Sebagai rujukan, model nasional paling mampu milik ketika ini, Perodua Axia E 1.0 Manual dijual pada harga sekitar RM22,000.
Isyarat Dasar Baharu ke Arah Armada Lebih Moden
Pakar dasar pengangkutan dan pengasas MY Mobility Vision, Wan Agyl Wan Hassan menganggap insentif pelupusan RM4,000 itu bukan sekadar bantuan kewangan, tetapi isyarat dasar jangka panjang untuk memperbaharui armada kenderaan negara.
Insentif ini menunjukkan kita akhirnya serius tentang pemodenan armada, keselamatan jalan raya dan kawalan pencemaran."
Beliau berkata, kajian menunjukkan pemandu kenderaan lama berisiko kematian lebih tinggi berbanding pengguna kenderaan baharu, selain mencatat emisi 40 peratus lebih tinggi daripada model moden.
Selain memberi kesan positif terhadap keselamatan dan alam sekitar, langkah itu turut membantu merangsang rantaian bekalan automotif tempatan serta membuka peluang pekerjaan baharu.
Perlu Langkah Tambahan Bantu Pemilik Kenderaan Lama
Dr Law dan Wan Agyl berpandangan Kerajaan wajar memperkenalkan langkah tambahan bagi menjadikan proses pemodenan kenderaan lebih mampu milik. Antara cadangan termasuk:
- Insentif cukai atau bantuan kewangan untuk pembelian kereta terpakai lebih moden dan selamat
- Rebat bayaran deposit untuk model kompak atau kenderaan cekap tenaga (EEV)
- Struktur cukai jalan berasaskan emisi bagi menggalakkan penggunaan kenderaan mesra alam dan selamat
Keselamatan dan kelestarian harus seiring kelebihan ekonomi, bukan sekadar matlamat atas kertas."
Kenderaan Lama: Risiko Nyata di Jalan Raya Malaysia
Dengan lebih 4 juta kenderaan berusia dua dekad masih digunakan, pakar mengingatkan, tanpa langkah penggantian dan dasar sokongan menyeluruh, risiko keselamatan dan pencemaran akan terus meningkat.
Insentif pelupusan RM4,000 diharap menjadi permulaan kepada transformasi besar industri automotif tempatan, sekali gus memastikan jalan raya Malaysia lebih selamat, moden dan lestari untuk semua.
SUMBER: NST
Leave a Reply